Overslaan en naar de algemene inhoud gaan

U bent hier

Campagne 'Share love, geen soa'

Share love geen soa

Op 15 oktober 2015 lanceerde Sensoa een sensibiliseringscampagne over seksueel overdraagbare aandoeningen (soa's) bij jongvolwassenen. Eind september 2016 zijn de affiches opnieuw te zien in de toiletten van cafés, restaurants, bioscopen, clubs enz. 

Probleem

Soa's, en vooral chlamydia, komen vaak voor binnen de leeftijdsgroep van 15 tot 35 jaar. Wellicht is het typische relatiepatroon van kort op elkaar volgende, monogame relaties (seriële monogamie) daarvoor verantwoordelijk. In een nieuwe relatie wordt na een tijdje vaak het condoom weggelaten zonder zich voorafgaand te laten testen op soa's. Eén van de partners kan in een vorige relatie echter besmet geraakt zijn met chlamydia zonder daar iets van te merken. Want een besmetting met chlamydia geeft bij 80% van de vrouwen en 60% van de mannen geen klachten.

Volgens schattingen is 1 op 20 jongeren en jongvolwassenen besmet met chlamydia. De gevolgen zijn niet min. Een onbehandelde chlamydia kan leiden tot bijbalontsteking bij mannen en ontsteking van het kleine bekken of Pelvic Inflammatory Disease (PID) en verminderde vruchtbaarheid bij vrouwen. Chlamydia kan nochtans eenvoudig behandeld worden met antibiotica.

Doel

Met de campagne wil Sensoa jongvolwassenen aanzetten zich te laten testen op soa’s voor ze in een nieuwe relatie het condoom weglaten. Dat kan bij elke huisarts of gynaecoloog. 

Met de campagne countert Sensoa ook een vaak voorkomend vooroordeel bij jongvolwassenen: je hoeft niet veel wisselende sekspartners te hebben om een soa te krijgen. Veel jongvolwassenen worden wellicht in een relatie besmet. Je hoeft geen slet of player te zijn om een soa te krijgen’ luidt het in de campagnebeelden. Ironisch genoeg komen de slogans uit de mond van personen die er allesbehalve uitzien alsof ze er een promiscue seksleven op nahouden. Alsof dat al op iemands uiterlijk af te lezen valt... Ook personen in vaste relaties hebben kans op een besmetting, indien één van hen ooit seks zonder condoom had.

Huisartsen en gynaecologen worden in het kader van de campagne geïnformeerd en gesensibiliseerd om zo soa-testen meer bespreekbaar te maken en meer soa's op te sporen. 

Methode

De campagne kwam tot stand in samenwerking met het communicatiebureau Absoluut. 'Share love, geen soa' is niet toevallig de baseline. Voor het eerst spreken we over soa in de context van relaties. ‘Sharing’ is ook zeer populair binnen de doelgroep, zowel via de sharing economy als via sociale media.

De campagne loopt via verschillende online en offline kanalen:

  • affiches in clubs, toiletten, fitnesscentra en fuifpakketten aan homohoreca;
  • de beelden zijn ook te zien op bussen in alle (studenten)steden;
  • op zadelhoesjes verschijnt ‘Share een fiets, geen soa’, bestemd voor de Bluebike-fietsen en de studentenfietsen van Vélo Leuven, Fietshaven Antwerpen en Student en Mobiliteit Gent;
  • er worden condooms verspreid op de Flair Shopping Day en in clubs via het Quality Nights Netwerk van de VAD (Vereniging voor Alcohol en andere Drugproblemen);
  • prerolls en filmpjes op YouTube en Facebook zetten aan tot doorklikken naar Seksualiteit.be, dé site over seksuele gezondheid van Sensoa;
  • Ghapro verspreidt in het Antwerpse schipperskwartier preventiekaartjes die klanten van sekswerkers attenderen dat chlamydia en gonorroe de vaakst voorkomende soa’s zijn bij mannen en spoort hen aan zich te laten testen.

Ook beroepsgroepen zoals huisartsen en gynaecologen worden gesensibiliseerd:

Verschillende studentenartsen, gynaecologen, wijkgezondheidscentra, huisartsenwachtposten en apothekers kregen bovendien affiches en promomateriaal voor hun wachtzaal toegestuurd.

Evaluatie

Een bevraging van de slogans en het campagneconcept werd uitgevoerd bij 175 respondenten. Een evaluatie-onderzoek staat gepland voor eind 2015.

Meer informatie

Doe mee

Meer info over soa's en seksuele gezondheidSeksualiteit.be

Partners

De campagne loopt met steun van de Vlaamse Minister van Welzijn, Volksgezondheid en Gezin Jo Vandeurzen en volgende partners:

AbsoluutDomus Medica (partnerorganisatie van de Vlaamse overheid voor huisartsen op vlak van preventieve gezondheidzorg), VVOG (Vlaamse Vereniging voor Obstetrie en Gynaecologie), Ghapro (preventieve seksuele gezondheidzorg voor sekswerkers in Vlaanderen), WIV (Wetenschappelijk Instituut voor Volksgezondheid), Quality Nights van VAD (Vereniging voor Alcohol- en andere Drugproblemen vzw), KOVAG (Koninklijke Oost-Vlaamse Apothekersgild), BluebikeVélo LeuvenFietshaven AntwerpenStudent en Mobiliteit GentBoomerangDe Lijn en Flair.