Overslaan en naar de algemene inhoud gaan

U bent hier

Jongeren en ongeplande zwangerschap: feiten en cijfers

Wat doet Sensoa?

Sensoa heeft als partnerorganisatie van de Vlaamse overheid de opdracht om de seksuele gezondheid in Vlaanderen te bevorderen. De preventie van ongeplande zwangerschappen is dan ook één van de 3 grote thema's binnen haar werking. Sensoa wil het aantal ongeplande tienerzwangerschappen en zwangerschapsafbrekingen in Vlaanderen en Brussel zo laag mogelijk houden. 

Informeren en sensibiliseren

Om ongeplande zwangerschappen te helpen voorkomen informeert en sensibiliseert Sensoa over anticonceptie en correct anticonceptiegebruik:

  • Sensoa biedt informatie over anticonceptie op Allesoverseks.be, de vernieuwde site over seks en relaties voor jongeren tussen 15 en 25 jaar. Jongeren vinden er informatie over soorten anticonceptie, hoe je anticonceptie kiest en wat je moet doen als je je pil vergeten bent. De site bereikte in 2014 bijna 800.000 bezoekers.
  • Jongeren kunnen op Allesoverseks.be ook een persoonlijke vraag insturen als ze op de site geen antwoord vinden. Die vragen worden beantwoord door medewerkers van de Jongerenadviescentra (JAC) en Centra voor Algemeen Welzijnswerk (CAW).
  • Informatie over anticonceptie is opgenomen in de jongerenbrochures van Tag!Boys Tag!Girls voor 12 tot 15 jarigen en Link! voor jongeren vanaf 15 jaar.

Relationele en seksuele vorming

De preventie van ongeplande zwangerschap is opgenomen als één van de doelstellingen en thema's van relationele en seksuele vorming. In de Leermiddelenbank is educatief materiaal voorhanden om te werken aan kennis, attitudes en vaardigheden rond anticonceptie. Een succesvol leermiddel is de Anticonceptiekoffer. Door samenwerking met regionale 'ontleenpunten' is de koffer in verschillende steden beschikbaar. Sensoa organiseert ook jaarlijks een vorming rond anticonceptie voor begeleiders van jongeren.

CoverTussendeLakens

Er is een interactief lespakket Tussen De Lakens, een babbelmethodiek voor seksuele vorming. Met een innovatieve module om anticonceptie te bespreken. Ook jongens worden aangesproken om mee te denken over anticonceptie.

Week van de Lentekriebels 2014


folderWVL2014Anticonceptie is in 2014 het thema van de Week van de Lentekriebels waarmee Sensoa elk jaar aandacht vraagt voor een goede relationele en seksuele vorming in het middelbaar onderwijs. De boodschap die meegegeven wordt is  'Kies anticonceptie die bij je past'. Met deze campagne wil Sensoa ook jongens aanspreken.