Overslaan en naar de algemene inhoud gaan

U bent hier

Persbericht: Nieuwe meerjarencampagne van Sensoa gaat inhoudelijk stap verder

Ik Weet Wat Ik Doe: “Ik laat me elk half jaar testen. Ook al heb ik een vaste relatie”

12/04/2016 - 09:21

Met filmclips en affiches waarin homo en bi-mannen getuigen, sensibiliseert en informeert Sensoa die doelgroep de komende jaren over seksuele gezondheid. ‘Ik Weet Wat Ik Doe’ luidt de opvallende slogan. Daarmee belicht en versterkt Sensoa de veerkracht van homomannen. Centraal staan de keuzes die homo en bi-mannen maken. Het gaat over hiv en veilige seks, maar ook over andere gezondheidsproblemen en uitdagingen waarmee zij geconfronteerd worden. Zo kaart de ambitieuze nieuwe campagne ook thema’s aan zoals mentale gezondheid, middelengebruik, relatiekeuze en de homosubcultuur. Doorheen hun levensloop ontwikkelen veel homo en bi-mannen hun eigen manier van omgaan met gezondheidsuitdagingen. De modellen van de campagne weerspiegelen de diversiteit onder Vlaamse homo’s, qua leeftijd, looks, migratiegeschiedenis en seksuele smaken.

Open of gesloten relaties?

Jaarlijks wisselt ‘Ik Weet Wat Ik Doe’ van thema. Dit jaar staan ‘relaties’ centraal. De helft van de Vlaamse homomannen heeft een vaste partner, de andere helft is er naarstig naar op zoek. Een partner vinden (en houden) staat hoog op de persoonlijke agenda voor veel homo en bi-mannen. Maar tegelijk hebben veel mannen ook occasionele seksuele contacten, in de homohoreca of via internet. Sommige mannen maken duidelijke afspraken met de vaste partner over seks buiten de relatie. Maar afspraken maken over seks ligt vaak moeilijk. 

Onhaalbare of onduidelijke afspraken tussen relatiepartners kunnen tot risico’s leiden. Wellicht vindt bij mannen met homoseksuele contacten de helft van de nieuwe infecties met hiv plaats tussen vaste (seks)partners, stellen onderzoekers. Stoppen met condooms zonder vooraf te testen en het niet nakomen van afspraken over (onbeschermde) seks met andere mannen gelden hierbij als belangrijkste risico’s. 

Jens en Matthias vertellen…

De eerste twee affiches en filmpjes van de campagne gaan over ‘testen voor het condoom weggelaten wordt met de vaste partner’. Sensoa werkte daarvoor samen met de jongerenvereniging Wel Jong Niet Hetero. Matthias (22) en Jens (26) zijn de modellen en zijn beiden actief binnen Wel Jong Niet Hetero: Jens is woordvoerder, Matthias coördineert de Min19-werking. Zij vertellen over hoe ze hun partner ontmoetten, en over condoomgebruik in de relatie. Jens blijft ook na twee jaar relatie condooms gebruiken, terwijl Matthias en zijn partner zich lieten testen voor ze stopten met condooms.

Op de campagnesite Ikweetwatikdoe.be kunnen hun getuigenissen bekeken en gelezen worden. Ook Davide (21), Dries (27) en Bart (20) vertellen over hun leven. De drie volgende affiches en filmpjes zullen handelen over ‘goede afspraken maken met de vaste partner over seks met andere mannen’.

De affiches van ‘Ik Weet Wat Ik Doe’ zijn te zien in het homo-uitgaansleven. Daarnaast verschijnen banners op websites en advertenties in holebimagazines. 

Meer over de campagne

Meer weten? Lees de Q & A over deze campagne!

Post mee op facebook en twitter met de hashtag #IkWeetWatIkDoe

Mee doen? Bestel de affiches en de folder!

Vraag de banner aan via safesexzone [at] sensoa.be

Met de steun van Jo Vandeurzen, Vlaamse Minister van Welzijn, Volksgezondheid en Gezin.