Overslaan en naar de algemene inhoud gaan

U bent hier

Tweede lezing Sexpert

20/05/2011 - 12:00

Sexpert voert niet enkel een grootschalig bevolkingssurvey naar seksuele gezondheid in Vlaanderen. Op woensdag 1 juni organiseert Sexpert voor de tweede maal een gratis lezing. Deze keer zal het thema seksueel risicogedrag en jongeren behandeld worden.

De volgende presentaties zullen aan bod komen.

  • 14u00-14u10
    Verwelkoming
    Dr Alexis Dewaele (coördinator Sexpert)
  • 14u10-14u30
    Seksuele ontwikkelingstrajecten bij jongeren: risicovol of plezierig?
    Drs Katrien Symons (Vakgroep Sociologie, Universiteit Gent)

Tijdens de puberteit doorlopen de meeste jongeren een traject van een eerste tongzoen tot de eerste seksuele relatie. Dit seksueel ontwikkelingstraject verloopt zeker niet bij alle jongeren even vlekkeloos. Ondanks de inherente risico's, ervaren de meeste jongeren seks vaak wel positief en draagt dit hele parcours bij tot hun persoonlijke en sociale ontplooiing. Na een wandeling door voorafgaand onderzoek, vertelt Katrien Symons u hoe Sexpert seksuele gezondheid bij jongeren meet.

  • 14u30-15u00
    Meer goeds dan kwaads aanrichten: de effecten van deelname aan seksonderzoek door jongeren.
    Drs. Lisette Kuyper (Rutgers WPF)

Bij ethische Commissies huivert men soms als het gaat over seksonderzoek bij jongeren. Om de afwegingen minder afhankelijk te maken van culturele, politieke, sociale of emotionele argumenten en anekdotisch bewijsmateriaal, hebben Rutgers WPF en de Universiteit Utrecht op empirische wijze onderzocht wat het effect is van deelname aan seksonderzoek op jongeren.

  • 15u00-15u30
    Koffie en thee
  • 15u30-15u50
    In gesprek gaan met jongeren over seksueel gedrag. De methodiek van het Vlaggensysteem.
    Mevr. Erika Frans (Sensoa)

Iedereen die zich bezig houdt met opvoeding, als ouder, professionele opvoeder of intermediair, krijgt te maken met situaties van seksueel gedrag van kinderen en jongeren. Praten met kinderen en jongeren over wat 'gewoon' of 'gepast' is en aangeven van gradaties over wat dat niet is, vormt dan ook een hele uitdaging. De methodiek Vlaggensysteem tracht een antwoord te bieden hoe men hiermee pedagogisch kan omgaan.

  • 15u50-16u30
    Paneldebat
    Moderator Mevr. Sandra Van den Eynde (Sensoa)