Overslaan en naar de algemene inhoud gaan

U bent hier

Persbericht: Lancering campagne ‘Share love, geen soa’

Sensoa sensibiliseert jongvolwassenen om zich te laten testen op seksueel overdraagbare aandoeningen (soa’s) voor ze in een nieuwe relatie het condoom willen weglaten.

05/10/2015 - 15:23

Want soa's en dan vooral de soa chlamydia komt vaak voor in de leeftijdsgroep van 15 tot 35 jaar. Wellicht is het typische relatiepatroon van opeenvolgende, monogame relaties (‘seriële monogamie’) daar mee voor verantwoordelijk. In een nieuwe relatie wordt na een tijdje namelijk vaak het condoom weggelaten zonder zich voorafgaand te testen op soa. Nochtans kan één van de partners in een vorige relatie besmet zijn met chlamydia zonder daar ooit iets van te merken. 

‘Je hoeft geen slet of player te zijn om een soa te krijgen’

De slogans op de affiches counteren het vooroordeel dat enkel wie seks heeft met (veel) wisselende sekspartners, kans loopt op een soa. Veel jongvolwassenen worden wellicht besmet in een relatie. ‘Je hoeft geen slet of player te zijn om een soa te krijgen’ luidt het in de campagnebeelden. Ironisch genoeg komen de slogans uit de monden van personen die er allesbehalve uitzien alsof ze er een promiscue seksleven op nahouden. Alsof dat al op iemands uiterlijk af te lezen valt... Ook personen in vaste relaties hebben kans op een besmetting, indien één van hen ooit seks zonder condoom had. De remedie is simpel: laat je testen bij je huisarts of gynaecoloog voor je het condoom weglaat.

Chlamydia, de ‘stille’ soa

Chlamydia geeft bij 80% van de besmette vrouwen geen klachten, bij mannen is dat bij 60%. Volgens schattingen zijn 1 op 20 jongeren en jongvolwassenen besmet met chlamydia. De gevolgen zijn niet min. Een onbehandelde chlamydia kan leiden tot bijbalontsteking bij mannen en ontsteking van het kleine bekken of Pelvic Inflammatory Disease (PID) en verminderde vruchtbaarheid bij vrouwen. Chlamydia kan nochtans eenvoudig behandeld worden met antibiotica.

‘Share love, geen soa’

De campagne kwam tot stand in samenwerking met het communicatiebureau Absoluut. 'Share love, geen soa' is niet toevallig de baseline. Voor het eerst spreken we over soa binnen de context van relaties. ‘Sharing’ is ook zeer populair binnen de doelgroep, zowel via de sharing economy als via sociale media. 

De campagne loopt via affiches in clubs, toiletten, fitnesscentra en fuifpakketten aan homohoreca. De beelden zijn ook te zien op bussen in alle (studenten)steden. Op zadelhoesjes verschijnt ‘Share een fiets, geen soa’, bestemd voor de Bluebike-fietsen en de studentenfietsen van Vélo Leuven, Fietshaven Antwerpen en Student en Mobiliteit Gent. Verder worden condooms verspreid op de Flair Shopping Day en in clubs via het Quality Nights Netwerk van VAD.

‘Share love’ op de sociale media

Ook het sociale media-luik is opmerkelijk. Op YouTube zullen opwindende prerolls verschijnen met een vrijend koppeltje. Op Facebook is een filmpje te zien met hetzelfde koppel. Beide filmpjes zetten uiteindelijk aan tot doorklikken naar Seksualiteit.be, dé site over seksuele gezondheid van Sensoa.

Huisartsen en gynaecologen praten over seks

Vlaams minister van Welzijn, Volksgezondheid en Gezin Jo Vandeurzen ondersteunt de campagne: "Het is belangrijk dat huisartsen en gynaecologen het gesprek met hun patiënten aangaan over seksuele gezondheid en indien nodig een soa-test voorstellen. Vaak verwachten patiënten dit van hun arts, maar durven ze er zelf niet om vragen. We willen de artsen hierin ondersteunen via de hiervoor ontwikkelde aanbevelingen en het navormingspakket van Domus Medica."

De VVOG (Vlaamse Vereniging voor Obstetrie en Gynaecologie) en Domus Medica zullen deze aanbevelingen promoten naar hun leden. Ook De Artsenkrant, Medi Sfeer, De Specialist en Farmazine (naar apothekers) besteden aandacht aan de campagne. 

Verschillende studentenartsen, gynaecologen, wijkgezondheidscentra, huisartsenwachtposten en apothekers krijgen bovendien de affiches en promomateriaal voor hun wachtzaal toegestuurd. Artsen en gynaecologen kunnen ook zelf bij Sensoa affiches aanvragen. Op Seksualiteit.be vinden patiënten meer info over soa’s.

En verder…

Ghapro, voluit ‘Gezondheidszorg en hulpverlening aan prostituees’, zal in het Antwerpse schipperskwartier preventiekaartjes verspreiden. Die attenderen klanten van sekswerkers erop dat chlamydia en gonorroe de vaakst voorkomende soa’s zijn bij mannen en spoort hen aan zich te laten testen.

Campagnemateriaal en vragen

Meer info: Boris Cruyssaert, persverantwoordelijke van Sensoa (tel 03/238.68.68 of 0486/10.91.43)

Doe mee:

Meer informatie over de campagne

Met dank aan

De campagne loopt met steun van de Vlaamse Minister van Welzijn, Volksgezondheid en Gezin Jo Vandeurzen en volgende partners:

AbsoluutDomus Medica (partnerorganisatie van de Vlaamse overheid voor huisartsen op vlak van preventieve gezondheidzorg), VVOG (Vlaamse Vereniging voor Obstetrie en Gynaecologie), Ghapro (preventieve seksuele gezondheidzorg voor sekswerkers in Vlaanderen), WIV (Wetenschappelijk Instituut voor Volksgezondheid), Quality Nights van VAD (Vereniging voor Alcohol- en andere Drugproblemen vzw), KOVAG (Koninklijke Oost-Vlaamse Apothekersgild), BluebikeVélo LeuvenFietshaven AntwerpenStudent en Mobiliteit GentBoomerangDe Lijn en Flair.