Overslaan en naar de algemene inhoud gaan

U bent hier

Persbericht: Veel seks is een teken van een goede relatie!?

Opmerkelijke campagne tackelt seksmythes

18/09/2017 - 13:40

Nogal wat Vlamingen kampen met misvattingen over seksualiteit. Seksuologen geven aan dat steeds meer koppels zich zorgen maken over (onrealistische) verwachtingen en nood hebben aan ‘normaliserende’ boodschappen. Het lijkt nochtans alsof iedereen ondertussen wel weet dat de gemiddelde seksfrequentie van de Vlaming niet 2 tot 3 maal per week is, het gemiddelde ligt op 1,2. Toch blijken dit soort misvattingen door herhaling ‘ingesleten’ in de geesten: “Je weet het wel maar toch….” 

Tijd om die seksmythes te ontkrachten, vonden we bij Sensoa. Met de hulp van de media ontkrachten we in een opmerkelijke campagne vanaf 20 september zes hardnekkige seksmythes. De redactionele aandacht die de media aan de mythes zal besteden, promoot Sensoa via sociale media. Meteen verwijzen we daar ook door naar Seksualiteit.be. Op die website van Sensoa counteren we elke mythe met realiteit en geven we tips en tricks. Sensoa vertrekt daarbij vanuit de definitie van ‘seksuele gezondheid’ van de Wereldgezondheidsorganisatie: “Seksuele gezondheid is meer dan louter de afwezigheid van ziekte en het voorkomen van risico’s van ongeplande zwangerschap, seksueel grensoverschrijdend gedrag, soa of hiv. Er moet ook aandacht zijn voor de plezierige, aangename kanten van seksualiteit. Dat vertaalt zich in een positieve, respectvolle benadering van seksualiteit en seksuele relaties.”

Jo Vandeurzen, Vlaams minister van Welzijn, Volksgezondheid en Gezin: “We blijven geconfronteerd worden met onjuiste informatie over seksualiteit. Een goede voorlichting en realistische verwachtingen zijn nochtans cruciaal voor een goede gezondheid en een gezonde relatie. Het is daarom goed dat Sensoa met deze campagne de Vlamingen van goede en correcte informatie bedient.”

De seksmythes van 2017 zijn er. Ontkracht ze allemaal!

Aan de Universiteiten van Gent en Leuven ging in februari 2010 het Sexpert onderzoek van start. De focus lag op de seksuele gezondheid van de Vlaming. Dat onderzoek weerlegde 13 mythes rond seks. Sensoa baseerde zich daarop, dook in de wetenschappelijke literatuur, ging te rade bij huisartsen, studenten geneeskunde en seksuologie en legde zijn oor te luisteren bij seksuologen. Daaruit distilleerde Sensoa zes mythes: 

De mythe onder de mythe

De mythes impliceren vaak nog andere onderliggende mythes. Enkele voorbeelden.

Als het gaat over de ‘beste seks’ denken mensen niet alleen aan instant zin in seks (spontane seks) bij beide partners. Er wordt ook van uitgegaan dat seks enkel ‘goede seks’ is als het seks ‘met toeters en bellen’ is: een romantische setting, tien standjes, gelijktijdige orgasmes e tutti quanti. 

Of zwangerschap. Een ongeplande zwangerschap wordt onmiddellijk gezien als een vorm van falen, terwijl het normaal is dat er tijdens de hele vruchtbare ‘loopbaan’ van een vrouw al wel eens iets kan mis gaan. Anderzijds gaat men er vaak niet vanuit dat de kans bestaat dat men niet onmiddellijk zwanger raakt op het moment dat men het ‘plant’ en wilt.

Seksualiteit.be, uw betrouwbare informatiebron

Op de website Seksualiteit.be van Sensoa krijgt elk van de mythes een weerlegging. We sporen mensen aan een reality check te doen. Bezoekers kunnen er terecht voor informatie en lezen waar de mythe vandaan komt, hoe de vork juist in de steel zit en krijgen er ook nog tips & tricks bij.

Redactionele aandacht

Opmerkelijk aan de campagne is de manier waarop de seksmythes onder de aandacht worden gebracht. Weekend Knack, Van Gils & Gasten, De Madammen (Radio2), Gert Late Night, MNM, Raf & Rani (Joe FM), Humo.be, Iedereen beroemd (ov)… zullen één of meer mythes behandelen, vaak met de hulp van seksuologen die deskundige uitleg geven. 

Telkens één van die media aandacht besteedt aan de mythe, wordt dit aangekondigd via een sociale media-campagne en wordt doorverwezen naar Seksualiteit.be voor meer informatie. 

Ook een aantal influentials zullen op hun blogs over de seksmythes schrijven. 

Opmerkelijk detail in de vormgeving: elk van de mythes is doorstreept zodat deze moeilijk leesbaar is. Op die manier vermijden we dat de mythes voor waarheid aangezien zouden worden.

Huisartsen en seksuologen

In samenwerking met beroepsorganisatie Domus Medica krijgen huisartsen een poster voor de wachtkamer toegestuurd. Die poster verwijst naar de campagne en spoort patiënten aan om hun seksuele gezondheid met de huisarts te bespreken. Samen met de poster krijgen de huisartsen ook een steekkaart die stapsgewijs en met voorbeelden helpt om dat gesprek te voeren.

De teksten op de website werden grondig gecheckt door diverse seksuologen, met dank aan de Vlaamse Vereniging voor Seksuologie. Seksuologen zijn ook de experts die in de media aan het woord zullen komen.

De campagne werd geconcipieerd door communicatiebureau Bonka Circus.

Lees de Questions & Answers over de campagne