Overslaan en naar de algemene inhoud gaan

U bent hier

Campagne Seksmythes 2017

campagnebeeld van de campagne seksmythes van sensoa

Op 20 september lanceerde Sensoa een nieuwe campagne die zes seksmythes ontkracht. 

Aan de Universiteiten van Gent en Leuven ging in februari 2010 het Sexpert onderzoek van start. De focus lag op de seksuele gezondheid van de Vlaming. Dat onderzoek weerlegde 13 mythes rond seks. Sensoa baseerde zich daarop, dook in de wetenschappelijke literatuur, ging te rade bij huisartsen, studenten geneeskunde en seksuologie en legde zijn oor te luisteren bij seksuologen. Daaruit distilleerde Sensoa zes mythes die weerlegd worden op Seksualiteit.be 

  • Mythe 1: ‘Veel seks is een teken van een goede relatie’
  • Mythe 2: ‘De beste seks is spontane seks’
  • Mythe 3: ‘Voor een orgasme moet de penis altijd in de vagina’
  • Mythe 4: ‘Jongeren hebben steeds vroeger seks’
  • Mythe 5: ‘Seks is iets voor jonge mensen’
  • Mythe 6: ‘Zwanger worden is gewoon een kwestie van plannen’

Probleem

Nogal wat Vlamingen kampen met misvattingen over seksualiteit. Seksuologen geven aan dat steeds meer koppels zich zorgen maken over (onrealistische) verwachtingen en nood hebben aan ‘normaliserende’ boodschappen. Het lijkt nochtans alsof iedereen ondertussen wel weet dat de gemiddelde seksfrequentie van de Vlaming niet 2 tot 3 maal per week is, het gemiddelde ligt op 1,2. Toch blijken dit soort misvattingen door herhaling ‘ingesleten’ in de geesten: “Je weet het wel maar toch….” 

Doel

Op de website Seksualiteit.be van Sensoa krijgt elk van de mythes een weerlegging. We sporen mensen aan een reality check te doen. Bezoekers kunnen er terecht voor informatie en lezen waar de mythe vandaan komt, hoe de vork juist in de steel zit en krijgen er ook nog tips & tricks bij. 

Methode

Opmerkelijk aan de campagne is de manier waarop de seksmythes onder de aandacht worden gebracht. Weekend Knack, Van Gils & Gasten, De Madammen (Radio2), Raf & Rani (Joe), Gert Late Night, MNM, Humo.be, Iedereen beroemd (ov)… zullen één of meer mythes behandelen, vaak met de hulp van seksuologen die deskundige uitleg geven. Telkens één van die media aandacht besteedt aan de mythe, wordt dit aangekondigd via een sociale media-campagne en wordt doorverwezen naar Seksualiteit.be voor meer informatie. Ook een aantal influentials zullen op hun blogs over de seksmythes schrijven. 

Opmerkelijk detail in de vormgeving: elk van de mythes is doorstreept zodat deze moeilijk leesbaar is. Op die manier vermijden we dat de mythes voor waarheid aangezien zouden worden.

In samenwerking met beroepsorganisatie Domus Medica krijgen huisartsen een poster voor de wachtkamer toegestuurd. Die poster verwijst naar de campagne en spoort patiënten aan om hun seksuele gezondheid met de huisarts te bespreken. Samen met de poster krijgen de huisartsen ook een steekkaart die stapsgewijs en met voorbeelden helpt om dat gesprek te voeren.

 

Bekijk de campagne Seksmythes op seksualiteit.be

 

  • Beeld mythe 1 doorstreept: Veel seks is een teken van een goede relatie
  • Beeld mythe 2 doorstreept: De beste seks is spontane seks
  • Beeld mythe 3 doorstreept: Voor een orgasme moet de penis altijd in de vagina
  • Beeld mythe 4 doorstreept: Jongeren hebben steeds vroeger seks
  • Beeld mythe 5 doorstreept: Seks is iets voor jonge mensen
  • Beeld mythe 6: Zwanger worden is gewoon een kwestie van goed plannen