Overslaan en naar de algemene inhoud gaan

U bent hier

'Elke mama telt!'

Actie van Sensoa rond moedersterfte, Elke mama telt!, logo

Probleem

  • Elke dag sterven in het Zuiden bijna 1.000 vrouwen in het kraambed, 350.000 vrouwen per jaar. 
  • Zij sterven aan de gevolgen van complicaties van hun zwangerschap of bevalling.
  • Moedersterfte hangt vaak samen met ongeplande zwangerschap:
    • anticonceptie is vaak niet voorhanden

    • vrouwen worden vaak op jonge leeftijd zwanger

    • vrouwen hebben zwangerschappen die elkaar te snel opvolgen. 

  • Bevallingen gebeuren vaak zonder enige vorm van medische begeleiding of in slecht uitgeruste ziekenhuizen.

Doel

  • België is actief in landen met hoge moedersterftecijfers, waaronder Burundi, Niger, Mali, Tanzania en DR Congo. 
  • De actie sensibiliseert Belgische politici om actie te ondernemen.
  • De actie maakt een groot publiek bewust van het probleem van moedersterfte.

Methode

  • De Parlementairen voor de Millenniumdoelstellingen huldigden in het peristilium van het federale parlement een levensgroot bloemenstandbeeld in de vorm van een zwangere vrouw in.
  • Sensoa deelde, aan de vooravond van Moederdag, 15.000 witte rozen met flyers uit in de stations van Gent-Sint-Pieters, Antwerpen-Centraal en Brussel-Centraal. Reizigers werden gevraagd om een roos aan hun moeder te geven. 
  • Bekende moeders als Maaike Cafmeyer en Hilde De Baerdemaeker deelden mee uit.
  • Sensoa organiseerde i.s.m. het Kunstencentrum Vooruit 'Moedernacht' met een debat, een getuigenis van bekende stem Heidi Lenaerts en een optreden van de Belgisch-Congolese zangeressen van Radio Candip.

Partners

De campagne Elke Mama Telt! kaderde in de Dagen van de Belgische Ontwikkelingssamenwerking en kwam tot stand met de steun van de Belgische Ontwikkelingssamenwerking, Kunstencentrum Vooruit, ICRH en MO*.

  • Actie van Sensoa rond moedersterfte, Elke mama telt!, debat moedernacht
  • Actie van Sensoa rond moedersterfte, Elke mama telt!, filmfragment moedernacht