Overslaan en naar de algemene inhoud gaan

U bent hier

Lanceringscampagne Seksualiteit.be

Promotiecampagne van Sensoa voor Seksualiteit.be, klein beeld cunnilingus

Probleem

  • Bij Vlaamse vrouwen tussen 25 en 35 jaar komt chamydia zeer vaak voor.
  • Het grootste deel van het totaal aantal zwangerschapsafbrekingen wordt uitgevoerd bij twintigers en dertigers.
  • Seksualiteit.be van Sensoa biedt informatie voor volwassenen over deze en andere thema's van seksuele gezondheid.
  • De site werd in het najaar 2011 gelanceerd en is nog niet bekend genoeg.

Doel

  • De campagne maakt Seksualiteit.be bekender als online bron voor betrouwbare en niet commercieel gekleurde informatie.
  • Seksualiteit.be zorgt voor een grotere seksuele gezondheid in Vlaanderen.

Methode

  • De campage werkte met vier afbeeldingen met onschuldige taferelen in jaren vijftig stijl.
  • Daaraan werden grappige slogans gekoppeld: 
    • ‘Vulva is geen Zweeds meubel’

    • ‘Chlamydia is geen kamerplant’

    • ‘Ovuleren is geen kooktechniek’

    • ‘Cunnilingus is geen pasta’. 

  • Elk van de afbeeldingen verwees door naar Seksualiteit.be voor meer informatie.
  • De campagne was te zien via meeneemkaartjes, posters in toiletten en de onderleggers van communicatiebureau Boomerang. 
  • Twee groepen studenten Communicatie van de UGent realiseerden een campagnefilmpje, verspreid via diverse (sociale) media.

Evaluatie

  • Het campagneconcept werd gepretest (en aangepast) bij de redacties van Flair en P-Magazine.
  • De bezoekersaantallen van Seksualiteit.be werden geanalyseerd:
    • In september 2012, dus voor de campagne, waren er 8.115 bezoeken, in oktober 13.129. 

    • Tijdens de lanceringsweek (29 oktober tot en met 4 nov) trok de site 16.461 bezoeken.

    • Heel de maand november 2012 kreeg de site 31.923 bezoeken, in december 25.522.

    • Van 1 januari tot en met 30 juni 2013 kreeg de site 135.234 bezoeken, dus gemiddeld maandelijks 22.539

Partners

Met de steun van de Vlaamse Minister van Welzijn, Volksgezondheid en Gezin Jo Vandeurzen, Durex, Boomerang en de Universiteit Gent

  • Promotiecampagne van Sensoa voor Seksualiteit.be, beeld chlamydia
  • Promotiecampagne van Sensoa voor Seksualiteit.be, beeld ovuleren
  • Promotiecampagne van Sensoa voor Seksualiteit.be, beeld vulva
  • Promotiecampagne van Sensoa voor Seksualiteit.be, beeld cunnilingus