Overslaan en naar de algemene inhoud gaan

U bent hier

Promocampagne Seksualiteit.be

promotiecampagne van Sensoa voor de site Seksualiteit.be, fragment zin hebben

Probleem

  • Betrouwbare info over seksuele gezondheid online vinden, is niet evident.
  • Seksualiteit.be, de site voor volwassenen van Sensoa, biedt die informatie.

Doel

Seksualiteit.be bekender maken. 

Volwassenen doen nadenken over:

  • het beeld dat men vaak seks 'moet' hebben en seksdrive verschilt van persoon tot persoon;
  • het feit dat over iemands grenzen gaan niet altijd met opzet gebeurt;
  • het een goede gewoonte is om zich te laten testen op soa's wanneer een koppel het condoom wil weglaten;
  • er verschillende soorten anticonceptie bestaan en je dus een keuze kan maken.

Methode

  • De campagne liep via vier banners op Gezondheid.be van november 2013 tot midden februari 2014.
  • Naast banners verschenen er vier inlassingen in de e-nieuwsbrief van gezondheid.be en één gesponsorde tip van de dag. 
  • Via de banners kon doorgeklikt worden naar Seksualiteit.be.
  • Online promotie van een site biedt het voordeel dat men direct kan doorklikken.
  • Gezondheid.be is populair en heeft veel bezoekers.
  • Bezoekers van Gezondheid.be zijn al op zoek naar gezondheidsinformatie dus ontvankelijker voor een campagne die meer info belooft.
  • De banners waren retro vormgegeven omdat dit de doelgroep van de campagne (volwassenen tussen 20 en 45) aanspreekt.
  • Het concept van de campagne werd binnen Sensoa bedacht en vormgegeven door illustrator Geert Gerard.

Evaluatie

  • We bekeken het gemiddeld aantal bezoekers tijdens een referentieperiode van twee maaanden voorafgaand aan de campagne.
  • We zagen een stijging van het gemiddeld aantal bezoekers per dag met 71 % in de eerste maand van de campagne. 
  • In de tussenperiode (tussen 10/12 en 22/12 liep de campagne niet) zagen we een terugval.
  • Het gemiddeld aantal bezoekers bedroeg in die tussenperiode toch nog 48% meer dan in de referentieperiode. 
  • In de tweede campagneperiode tussen eind december en midden februari steeg het gemiddeld aantal bezoekers per dag opnieuw. 
  • Ook na de campagne bleef het gemiddeld aantal bezoekers per dag op een hoog pijl en steeg het zelfs nog tot 87% meer dan de referentieperiode.
  • De banners werden 587.5070 maal getoond en er werd 4.004 maal op geklikt.
  • Op de vermeldingen in de nieuwsbrief werd 1.083 maal geklikt. 
  • Volgens Gezondheid.be was de gemiddelde Click Through Rate (CTR) van de campagne 0,66.
  • Van de vier maanden waarin de campagne liep was de laatste maand het meest succesvol naar CTR (0,83) versus de eerste maand, november (0,55).
  • De best werkende banners was die over ‘zin’ met een gemiddelde CTR van 1,27, gevolgd door de soa-test met een CTR van 0,65 gevolgd door ‘Te ver gegaan’ met een CTR van 0,48 en anticonceptie met een CTR van 0,43.
  • Een experiment met banners over de hele site, dus niet gelinkt aan de inhoudelijk bijhorende rubriek, gaf minder goeie resultaten.

Partners

De Vlaamse Minister van Welzijn, Volksgezondheid en Gezin Jo Vandeurzen

  • promotiecampagne van Sensoa voor de site Seksualiteit.be, je anticonceptie al gevonden
  • promotiecampagne van Sensoa voor de site Seksualiteit.be, dagelijks, wekelijks of maandelijks zin
  • promotiecampagne van Sensoa voor de site Seksualiteit.be, wanneer een soa-test overwegen
  • promotiecampagne van Sensoa voor de site Seksualiteit.be, per ongeluk te ver gegaan