Overslaan en naar de algemene inhoud gaan

U bent hier

Promotiecampagne Allesoverseks.be

Logo van Allesoverseks.be, de site van Sensoa voor jongeren

Probleem

Ondanks het schijnbare overaanbod van informatie over seksualiteit in de media, zit de Vlaamse jeugd nog met een pak vragen. Vaak zijn het vragen die men niet zomaar durft te stellen, omdat de schroom groot is of omdat jongeren vrezen “abnormaal” te zijn. Jongeren in volle seksuele ontwikkeling zitten sowieso met een pak vragen rond seks en relaties.

Maar ook de iets oudere groep experimenteert met relaties en seksualiteit. Bij hen ligt het aantal besmettingen met seksueel overdraagbare aandoeningen, het aantal ongewenste zwangerschappen en het aantal gevallen van seksueel grensoverschrijdend gedrag relatief hoog. 

Het online aanbod aan kwaliteitsvolle informatie over seksuele gezondheid voor de doelgroep jongeren en jongvolwassenen is in Vlaanderen zeer beperkt.  De weinige sites met dergelijke info beperken zich vaak tot informatie over veilig vrijen of zijn commercieel met voornamelijk info over anticonceptie. Vaak is die online informatie ook onvolledig, gedateerd, onaantrekkelijk gepresenteerd of is de betrouwbaarheid moeilijk te achterhalen.

Nochtans is het internet één van de populairste informatiebronnen bij Vlaamse jongeren en jongvolwassenen. Allesoverseks.be geeft daarom interactief betrouwbare info en biedt een alternatief voor het zoeken naar informatie op bijvoorbeeld pornosites.

De site richt zich tot 15- tot 25-jarigen, een erg heterogene groep. Maar bij niemand verloopt de seksuele ontwikkeling volledig volgens het boekje. Waar de ene vroeg mee begint, is de andere later mee, maar allen hebben het volgende gemeen: relaties en seksualiteit maken hoe dan ook deel uit van hun leefwereld en ze stellen zich er allen heel wat vragen over.

Doel

Met allesoverseks.be geeft Sensoa antwoorden op die vragen: jongeren tikken een vraag of trefwoord in, al dan niet juist gespeld,  en onmiddellijk krijgen ze een antwoord. Is de vraag onvoldoende duidelijk, dan suggereert de site zelf een aantal vragen waaruit de bezoeker kan kiezen.  Naast het antwoord krijgt de bezoeker andere vragen over het trefwoord, aanverwante trefwoorden en persoonlijke verhalen.
De informatie is correct en up-to-date, op maat van 15- tot 25-jarigen en wordt op een zo open mogelijke manier gegeven zonder pornografisch te zijn. Rond ongeveer 650 trefwoorden bracht Sensoa 2.500 vragen en antwoorden samen. Met de site biedt Sensoa interactief informatie aan over onder meer veilig vrijen, de eerste keer, genieten, technieken van vrijen, relaties en gevoelens, holebi’s en seksueel grensoverschrijdend gedrag.

Jongeren krijgen ook de kans hun verhalen te posten, er verschijnen regelmatig polls, er is een forum,… kortom de site is interactief. Wil een bezoeker anoniem een persoonlijke vraag stellen, dan kan dat ook. Deze worden dan door deskundige medewerkers van Jongeren Advies Centra en Centra voor Algemeen Welzijnswerk binnen de 48 uur beantwoord.

Om er voor te zorgen dat jongeren de weg vinden naar de site ontwikkelde het gerenommeerde web- en communicatiebureau Boondoggle, het vroegere i-merge, naast de site ook de promotiecampagne.

Methode

Sensoa promootte allesoverseks.be naar de doelgroep en hun intermediairs met een opvallende campagne. In deze campagne brengen we de onwetendheid en onzekerheid van de doelgroep op een humoristische en absurde manier in beeld. We kozen voor een vormgeving waarbij “levensechte en herkenbare” situaties absurd worden uitvergroot.

De campagnebeelden werden verwerkt in advertenties en posters en kregen een afgeleide met een televisiespot die ook digitaal verspreid werd. Uiteraard kreeg de campagne een sterke digitale poot met banner op diverse andere sites en werkten we samen met de Vlaamse bloggers. Ook op Facebook en Netlog heeft de site een profiel.

Media: Advertentie in Guido Magazine, advertentie in Maks, 25 mini-advertenties in Metro, TV-spot op TMF/MTV, Youtube, Netlog, sites en blogs, affichage (2.000 ex.) in horeca, gratis posters naar scholen, CAW’s, jeugddiensten en jeugdhuizen, 20.000 condooms naar jeugdevenementen en bannerruil met websites.

Evaluatie

Insites consulting evalueerde op vraag van Boondoggle de campagne. Een representatief staal van de doelgroep (tussen 15 en 25 jaar) werd daarbij bevraagd. 304 jongeren, gelijk verdeeld over jongens en meisjes en met een evenwichtige mix naar leeftijd participeerden tussen 5 en 16 november 2008 aan de evaluatie van de campagne.

De campagne slaagde erin een heldere boodschap over te brengen met de juiste toon van humor om de doelgroep te bereiken.1 op 5 van de jongeren zag de spot, de meerderheid op televisie. Samengeteld met de indirect exposure werden 4 op 10 van de doelgroep bereikt.
Het succes van de campagne is te danken aan de gebruikte humor en de toon van de campagne.

De gemiddelde appreciatiescore van de spot bedroeg 7,9.  9 op 10 vonden dat de spot makkelijk te begrijpen (91%), origineel (86%) en relevant voor jongeren (86%) was. 3 op 4 bevestigden dat de spot hen deed lachen (76%) en overtuigend (75%) was.

De spot mobiliseerde 1 op 3 om na het zien van de spot de website te bezoeken.

Partners

Met de steun van toenmalig Vlaams Minister van Welzijn, Volksgezondheid en Gezin Steven Vanackere. De campagne de nodige weerklank geven was enkel mogelijk dankzij de goodwill van vele creatieve, media- en digitale partners.

  • Promotiecampagne voor Allesoverseks.be, de site van Sensoa voor jongeren, koppel in bed
  • Promotiecampagne voor Allesoverseks.be, de site van Sensoa voor jongeren, meisje met hoofd tussen spijlen
  • Promotiecampagne voor Allesoverseks.be, de site van Sensoa voor jongeren, meisje met volle mond