Overslaan en naar de algemene inhoud gaan

U bent hier

Promotiecampagne online aanbod

campagnebeeld van de promotiecampagne van Sensoa voor zijn online aanbod, tatoeage

Probleem

  • Grote naamsbekendheid van Sensoa doet mensen met vragen naar Sensoa.be surfen
  • Sensoa.be bevat voornamelijk informatie over de organisatie, niet antwoorden op vragen
  • Voor mensen met vragen ontwikkelde Sensoa de websites Seksualiteit.be (volwassenen), Allesoverseks.be (jongeren), Mannenseks.be (homomannen) en Levenmethiv.be (mensen met hiv en vrienden, kennissen, familie en artsen)

Doel

  • Sensoa bevordert de seksuele gezondheid in Vlaanderen
  • Dit doen we door mensen te informeren over seksualiteit
  • De campagne informeert mensen op welke site zij informatie op maat kunnen terugvinden
  • De campagne geeft duidelijk aan dat deze sites van Sensoa zijn

Methode

  • Sensoa koos ervoor zijn verschillende doelgroepen voornamelijk digitaal (via sites) te informeren
  • Promotie van sites via banners op andere sites werkt efficiënt: de bezoeker die men naar zijn site wil krijgen is al online
  • De banners zijn te zien op de populaire gezondheidssite Gezondheid.be en een aantal andere sites.
  • Daarnaast zijn advertenties ontwikkeld die op facebook worden getoond
  • Ten slotte zijn er tekstadvertenties die bovenaan bij de zoekresultaten in Google getoond worden, als iemand vooraf geselecteerde trefwoorden ingeeft. 
  • De campagne werd vormgegeven door Communicatiebureau Volta
  • De vragen in de campagne lijken getatoeëerd op lichaamsdelen
  • Het mediaplan werd uitgewerkt en opgevolgd door Mindshare.

Evaluatie

  • Vooraf ging Sensoa na of slogans en beelden voldoende duidelijk waren via een online pretest
  • Op basis van de resultaten werden een aantal slogans aangepast. 
  • Een evaluatie van de campagne gebeurde op basis van het aantal clicks op de sites en de click through rate (CTR of het percentage bezoekers die de banner zien en er effectief op klikken).
  • De banners op Gezondheid.be leverden 2.300 clicks op, respectievelijk 949 voor soa’s, 983 voor frequentie en 368 voor zwangerschap.
  • De gemiddelde Click Through Rate (CTR) was 0,55% (respectievelijk 0,48%, 0,67% en 0,47%), wat als hoog beschouwd wordt.
  • De advertenties op Google leverden 1.586 clicks op, de CTR bedroeg 0,84%.
  • De CTR lijkt eerder laag omdat de gemiddelde CTR voor adwords een pak hoger ligt dan voor banners. Het probleem lijkt dat sommige van de door ons geselecteerde trefwoorden, trefwoorden zijn die vaak aangekocht worden door pornosites om bezoekers te lokken. De kans is dus groot dat personen die deze trefwoorden ingaven niet op zoek waren naar onze informatie, maar naar porno.
  • De advertenties op facebook voor Seksualiteit.be leverden 7.369 clicks op, wat resulteert in een CTR van 1,76% en een Cost per Click (CPC) van € 0,18.
  • De advertenties op facebook voor Allesoverseks.be leverden 2.114 clicks op, wat resulteert in een CTR van 1,74% en een CPC van € 0,10.
  • De advertenties op facebook voor Mannenseks.be leverden 332 clicks op, wat resulteert in een CTR van 2,68% en een CPC van 0,10 euro.
  • De advertenties op facebook voor Levenmethiv.be leverden 97 clicks op, wat resulteert in een CTR van 0,57% en een CPC van 0,40 euro.
  • Voor Seksualiteit.be en Allesoverseks.be liep de campagne op facebook zeer goed (zeer hoge CTR, lage CPC zeker voor Allesoverseks). De doelgroep van deze sites, volwassenen en jongeren, zijn zeer duidelijk af te lijnen binnen de facebookcriteria.
  • De campagne op facebook voor de doelgroepen van Mannenseks.be en Levenmethiv.be, liep minder goed omdat deze doelgroepen (homomannen en mensen met hiv) minder duidelijk af te lijnen zijn binnen de facebookcriteria 
  • De banners op andere sites werden door de mediacentrale via een soort veilingsysteem last minute aangekocht. 
  • De banners worden vaak getoond, maar de CTR is zeer laag (tussen 0,02% en 0,03%).
  • Ook blijken deze clicks weinig kwalitatief: voor alle sites is de bounce rate hoger dan 80%, er wordt dus massaal onmiddellijk weggeklikt.

Partners

Communicatiebureau Volta, Mindshare en de Vlaamse Minister van Welzijn, Volksgezondheid en Gezin Jo Vandeurzen

  • promotiecampagne van Sensoa voor online aanbod, tatoeage met als tekst hoe vaak heb jij zin?
  • promotiecampagne van Sensoa voor online aanbod, tatoeage met als tekst niets brandt dus alles ok?
  • promotiecampagne van Sensoa voor online aanbod, tatoeage met als tekst een gelukje of een ongelukje?
  • promotiecampagne van Sensoa voor online aanbod, tatoeage met als tekst lekker lijf, gezond lijf?
  • promotiecampagne van Sensoa voor online aanbod, tatoeage met als tekst serodynamisch?
  • promotiecampagne van Sensoa voor online aanbod, tatoeage met als tekst doe jij het soms tegen je zin?