Het KAVES-model helpt je om doelstellingen van je lessen of lesprogramma te bepalen. En om je werkvormen daarop af te stemmen.
Snel naar
Waarvoor gebruik je het KAVES-model?
Lesgeven over seks en relaties is veel meer dan kennisoverdracht. Als leraar of jongerenbegeleider wil je
- kennis overbrengen
- attitudes vormen
- vaardigheden aanleren
- leren omgaan met emoties
- meegeven waar kinderen en jongeren steun kunnen vinden
Het KAVES-model helpt je om de doelstellingen, de inhoud en de werkvormen van je les of programma op elkaar af te stemmen.
KAVES kan je toepassen op alle lesthema's.
Elementen van KAVES en een voorbeeld over soa's
Als je bijvoorbeeld in je programma of les het onderwerp 'soa's' opneemt, dan kan je KAVES gebruiken om het onderwerp vanuit alle invalshoeken te benaderen.
Kennis: alles wat te maken heeft met kennisverwerving
- Voorbeeld: meegeven dat 1 op de 20 jongeren een soa heeft
Attitudes: opvattingen, overtuigingen, meningen, standpunten en visies
- Voorbeeld: discussiëren over het imago van condooms
Vaardigheden: communicatievaardigheden, of een methode, handigheid, techniek kunnen toepassen
- Voorbeeld: aanleren hoe je een condoom gebruikt
Emoties: gevoelens, emoties of emotionele ervaringen
- Voorbeeld: aandacht hebben voor de gêne rond dit alles
Steun: alle bronnen, mensen, procedures enz. die je kunnen helpen in een situatie
- Voorbeeld: meegeven waar je je kan laten testen
Je werkvormen afstemmen op KAVES
Bij elke invalshoek horen andere werkvormen:
Kennis
Quiz, lezing, bezoek, opzoekwerk, groepswerk, interview, leeswerk, invuloefening en sorteeroefening
Attitudes
Checklist, stellingen, mythes, groepswerk, discussie, getuigenis, verhandeling en bevraging
Vaardigheden
Modelling, rollenspel, oefening, opdracht, toneel, scenario's en doe-opdrachten
Emoties
Groepsgesprek, klasgesprek, interview, individueel werk, associatieve technieken, verhaal of getuigenis, lichaamswerk
Steun
Positieve feedback, contacten en hulp, bronnen, planning, herkaderen, evalueren
Van lesniveau tot beleidsniveau
Je kan het KAVES-model dus gebruiken om je lessen voor te bereiden of om materialen en werkvormen te selecteren.
Maar je kan dit KAVES-model ook gebruiken op een beleidsniveau. Bijvoorbeeld om na te denken over de competenties die je als professional nodig hebt om relationele en seksuele vorming te geven.