Overslaan en naar de algemene inhoud gaan

U bent hier

Persbericht: Sensoa wijst Vlaming de weg naar seksuele gezondheidsinformatie op het web

Opvallend vormgegeven promotiecampagne verwijst door naar doelgroepensites van Sensoa

03/10/2014 - 10:31

Sensoa, het Vlaams expertisecentrum voor seksuele gezondheid, streeft ernaar de Vlaming seksueel gezonder te maken door hem of haar betrouwbare en objectieve informatie over seksuele gezondheid aan te bieden. Met een vandaag gelanceerde digitale promocampagne, wil Sensoa nog meer surfers attent maken op zijn online informatie aanbod op maat. Allesoverseks.be (voor jongeren), Seksualiteit.be (voor volwassenen), Mannenseks.be (voor homomannen) en Levenmethiv.be (voor mensen met hiv en omgeving) bevatten informatie over seksuele gezondheid die specifiek is afgestemd op de leefwereld van elke groep. Deze vier sites samen waren in de eerste 9 maanden van dit jaar al goed voor ongeveer een miljoen bezoeken. Voor de vormgeving van de campagne werd gewerkt met tatoeages met tekstboodschappen.

Vlamingen en online informatie over seksuele gezondheid

Dat de Vlaming digitaal op zoek gaat naar gezondheidsinformatie is geen geheim. Mogelijk werkt de anonimiteit van internet dit gebruik in de hand. Ook voor informatie over seksuele gezondheid gaan heel wat mensen op het web. Sensoa speelde daarop in door online informatie over seksuele gezondheid aan te bieden. Daarbij werd gekozen voor een doelgroepgerichte aanpak: verschillende sites voor verschillende leeftijden en verschillende seksuele oriëntaties. Elk van de sites krijgt wel Sensoa als afzender mee, om de bezoeker te garanderen dat de informatie correct, neutraal, niet pornografisch, taboedoorbrekend (indien nodig) en niet normerend is. Populairst is Seksualiteit.be met dit jaar alleen al 663.000 bezoeken. De site bedient dan ook de grootste doelgroep, volwassen Vlamingen. Daarna volgen Allesoverseks.be, voor 15- tot 25-jarigen en zowat de oudste doelgroepsite van Sensoa (°2008), Mannenseks.be voor homomannen en Levenmethiv.be voor mensen met hiv, vrienden en familie én hulpverleners. 

Vraagstellingen die prikkelen en sensibiliseren

De sites zullen gepromoot worden met banners op Gezondheid.be en andere sites, facebook en via tekstadvertenties op Google. Elk van de banners stelt een pertinente en soms normdoorbrekende vraag waarmee de bezoekers worstelen. Drie van de banners verwijzen door naar Seksualiteit.be. 

“Niets brandt, dus alles ok?” speelt in op seksueel overdraagbare aandoeningen en het feit dat deze soms asymptomatisch verlopen. Voor Seksualiteit.be is ‘chlamydia’ nu al het populairste zoekwoord. Maar ook ‘soa-testen’ scoort hoog.

“Gelukje of ongelukje?” slaat op zwangerschappen en het al dan niet geplande karakter ervan. Het Sexpert-onderzoek uit 2013 wees uit dat 1 op 4 zwangerschappen bij volwassen vrouwen ongepland is. Zoektermen als ‘vruchtbaarheid’, ‘vruchtbare periode’, ‘wanneer eisprong’ en ‘zwangerschap’ leidden nu al heel wat surfers naar Seksualiteit.be. Het onderwerp leeft dus. 

Dat kan ook gezegd worden van “Hoe vaak heb jij zin?”. De frequentie van seks van de Vlaming is één van de populairste onderwerpen van menig onderzoek en blijft één van die items waarover de Vlaming zich afvraagt of hij of zij binnen ‘de norm’ valt.

Ook delicatere thema’s komen aan bod 

Jongeren worden vaak het slachtoffer van seksueel grensoverschrijdend gedrag of maken zich er schuldig aan. Weerbaarheid is dan ook één van die topics die de media beheersen en waarover zowel jongeren als ouders en leraren zich heel wat vragen stellen. “Doe jij het soms tegen je zin?” refereert aan het ongewilde karakter van intimiteiten tussen jongeren onderling en verwijst door naar Allesoverseks.be. Die site bevat ook een aantal persoonlijke verhalen en getuigenissen van jongeren die over elkaars grenzen gingen. 

Zich baseren op iemands uiterlijk en fysieke schoonheid om conclusies te trekken over een mogelijke infectie met seksueel overdraagbare aandoeningen, is van alle tijden. “Lekker lijf, gezond lijf?” stelt de vraag aan homomannen en stelt Mannenseks.be voorop als plaats waar je het antwoord kan vinden. Gezien het hoge aantal infecties met syfilis, gonorroe en hiv bij homomannen is het meer dan ooit relevant.

Vormgeving en partners   

Tatoeages zijn meer dan ooit populair. Communicatiebureau Volta koos dan ook voor die creatieve insteek waarbij de vraagstellingen getatoeëerd lijken. Op die manier wordt meteen ook de link gelegd met het lichamelijke en de inhoud van de informatie. De afbeeldingen kan u op de actiepagina Promotiecampagne online aanbod bekijken.

Mindshare, het gerenommeerde media agentschap, werkte de mediamix uit en staat in voor de aankoop van de mediaruimte en de constante bijsturing. De campagne loopt vanaf 3 oktober tot 31 december.

Met de steun van de Vlaamse Minister van Welzijn, Volksgezondheid en Gezin Jo Vandeurzen.