Overslaan en naar de algemene inhoud gaan

U bent hier

Safer Internet Day

08/02/2011 - 11:00

Sensoa, het Vlaams expertisecentrum rond seksuele gezondheid, biedt jeugdwerkorganisaties gratis het kant-en-klaar spel “E-cards” aan om met jongeren aan de slag te gaan rond relaties, seksualiteit en nieuwe media. Dat gebeurt naar aanleiding van Safer Internet Day 2011. De speldoos bevat vier spelmethodieken en al het materiaal waarmee jongeren in teams opdrachten kunnen vervullen. Zo leren ze spelenderwijs meer over hun online relationeel en seksueel gedrag.

De E-cards kaderen in het Europese BINSI-project (Belgian Integrated Network Safer Internet) waarin Sensoa en Child Focus de Belgische partners waren.

Jongeren en Internet: twee handen op één buik

Het internet en zijn toepassingen biedt jongeren tal van mogelijkheden om te experimenteren met relaties en seksualiteit. Zo kunnen ze vlotter informatie over seks opzoeken en een groot sociaal netwerk uitbouwen. Jongeren kunnen verschillende profielen uitbouwen (en zo een eigen identiteit ontwikkelen) en oefenen met relaties en gevoelens. Maar, er zijn ook risico’s aan verbonden.

Jongeren worden gewild of ongewild geconfronteerd met seksueel expliciete beelden die een invloed kunnen hebben op hun visie over seksualiteit. Sommigen zijn onvoorzichtig en sturen pikante naaktfoto’s van zichzelf naar elkaar waardoor ze soms een eigen leven kunnen gaan leiden. Nogal wat jongeren krijgen ongewild seksueel getinte vragen via internet.  En soms worden ze tijdens het chatten geconfronteerd met volwassenen die zich als jongeren voordoen.

Jongeren kunnen dus nog het een en ander leren als het over veilig internet gaat. Dat ze hun privacy dienen te beschermen en hun eigen grenzen horen te bewaken (en die van anderen te respecteren). Daarnaast hebben ze vooral nood aan tips over het zoeken naar informatie over seksualiteit.

Vier spelen in één

“Cyberprofiler”, “Dress me!”, “Date me!” en “www-spel”, het zijn de vier spelen die Sensoa ontwikkelde en verzamelde in E-cards.  Elk van de vier methodieken gaat in op een specifiek aspect van veilig(er) internetten. Het “www-spel” is een digitaal misdaadspel waarbij de teams trachten te achterhalen wie op welke manier grensoverschrijdend gedrag stelde. Bij “Cyberprofiler” proberen de teams van elkaar gegevens te ontfutselen via diverse opdrachten. Zo leren ze meer over online privacy. Bij “Dress me!” kunnen de groepen via opdrachten kledingstukken kopen waarmee men iemand kan aankleden die naakt op internet staat. Het online imago van jongeren wordt erin aangekaart. “Date me!” handelt over flirten en daten via internet. De jongeren kunnen in dit spel een date winnen met een mysterieuze beroemdheid.

E-cards naar het jeugdwerk

Sensoa verdeelt zo’n 100 spelen gratis naar een aantal overkoepelende jeugdwerkorganisaties, zoals Formaat, KAJ Tegenstroom, Zindering, Jeugd en Seksualiteit, Jong vzw en Kids, die de spelen kunnen uitlenen aan andere jongerenorganisaties. Sensoa zal het spel ook zelf verdelen naar jeugdwerkers die de studiedag ‘Speels met internet in het jeugdwerk’ volgen en leent het uit via zijn Leermiddelenbank.

Het BINSI-project

Het twee jaar durende BINSI-project (‘Belgian Integrated Network Safer Internet’, met steun van de Europese Commissie) liep af in 2010 en wou de kennis over veilig(er) gebruik van online technologie verhogen. Sensoa en Child Focus waren Belgische partners in het project.