Overslaan en naar de algemene inhoud gaan

U bent hier

The First Gay

Campagne van Sensoa naar homo's rond condoomgebruik, getiteld the first gay, campagnebeeld

Probleem

Eén van de conclusies van de Rondetafel Homomannen, ingericht door het kabinet Welzijn en Gezondheid in 2008, signaleerde de nood aan een herbevestiging van de norm van veilig vrijen in de homogemeenschap. Homomannen zijn de best geïnformeerde doelgroep als het op hiv en soa aankomt. Ze zijn doordrongen van het belang van veilig vrijen.   Homomannen zijn de koplopers van veilig vrijen in Vlaanderen: ongeveer 2 op 3 vrijt steeds veilig.

Homomannen zijn het doelpubliek geweest van tal van campagnes, die tot doel hadden hen te informeren over risico’s of preventiemethodes en te sensibiliseren tot condoomgebruik en anderen vormen van gezond gedrag.  Ook attitudes met betrekking tot relaties en seks waren het onderwerp van campagnes.  Campagnes over het condoomgebruik op zich waren er de voorbije tien jaar echter niet meer geweest.

Doel

Met een campagne wilde Sensoa homomannen ondersteunen en bevestigen in hun veilig vrijgedrag.  Het doel was niet kennis overdragen noch het overtuigen van de 1 op 3 die soms tot vaak onveilig vrijt.  De campagne bevestigde het doelpubliek in haar positief gedrag door het gebruiken van condooms te koppelen aan een positieve ingesteldheid tegenover zichzelf en anderen. De campagne drukte uit dat je keuze om veilig te vrijen een uitdrukking is van een positieve levenshouding.

Methode

Sensoa benaderde reclamebureau TBWA\ met de vraag om een campagne te ontwikkelen die homomannen die veilig vrijen stimuleert om hun gezonde gedrag verder te zetten.  Speerpunten van de campagne waren gay evenementen en het internet.  TBWA\ ontwikkelde het concept van The First Gay, een oudere man die beweert hoogstpersoonlijk homoseksualiteit te hebben uitgevonden.  Het personage geniet onbeschroomd van het leven, ook op seksueel vlak, en is gezond en wel omdat hij steeds condooms gebruikte.  De boodschappen van The First Gay worden steeds afgetiteld met “Love life, use a condom”.  TBWA\ zorgde (pro bono) voor drie filmpjes in regie van Frank Devos en met acteur Bruce Montague, die in omloop werden gebracht via YouTube, GarageTV en de eigen blog van The First Gay.  Affiches, prentbriefkaarten, advertenties, dynamische banners, en condoompochettes werden aangemaakt ter ondersteuning van de campagne.  

The First Gay was persoonlijk aanwezig tijdens de Pride-optocht te Brussel  (17 mei 2008), waarin hij werd rondgereden in een witte Cadillac.  Tijdens het meerdaagse festival Antwerp Pride (26 tot 29 juni 2008) werden tien levensgrote afdrukken van The First Gay op het festivalterrein en op activiteiten geplaatst.  Bovendien konden bezoekers zichzelf laten fotograferen samen met The First Gay.

Evaluatie

  • 10.000 bezoekers zagen The First Gay op Belgian Lesbian & Gay Pride (met interview van The First Gay in het VRT journaal), plus 5.000 bezoekers tijdens Antwerp Pride
  • 1.500 affiches, 2.000 briefkaarten en 10.000 condoompochettes werd verspreid
  • 20.000 à 30.000 pageviews van de filmpjes via de blog , YouTube, etc.
  • Profiel op Facebook (helaas werd dit door Facebook verwijderd omdat het om een ‘fictief persoon’ ging), Gay.id (voortijdig stopgezet na een directiewissel), Flickr en YouTube
  • Banners op Gay Belgium, GayLive, Holebi.info, Wel Jong Niet Hetero, op tal verenigingssites (gratis)
  • Advertentiepagina’s in ZiZo en Bend

Hoge appreciatie van de campagne bij het publiek en bij vakmensen: 2de plaats bij de beste campagnes van de eerste jaarhelft van 2008 volgens De Morgen, 5de plaats in de publiekspoll van Saveyourdarlings.be

Sensoa slaagde er in 2008 voor het eerst in om een sterke aanwezigheid uit te bouwen op de Belgian Lesbian & Gay Pride, dankzij een sterk concept en bijkomende investeringen.  Ook tijdens Antwerp Pride bleek de figuur van The First Gay erg aan te slaan: de figuur wordt als ontwapenend ervaren, de boodschap als humoristisch en enthousiasmerend (kortom: tof).  Alle campagnematerialen vonden vlot hun weg naar de doelgroep.  Het virale luik van de campagne kwam niet volledig tot ontplooiing, ondermeer  omdat een beroep gedaan werd op gratis medewerking van de belangrijkste spelers van sites die populair zijn bij de doelgroep.  Hiertoe bleken niet alle initiatiefnemers bereid.  De blog bleek weinig succesvol en werd geherstructureerd in september.

The First Gay was de eerste multimediale preventiecampagne gericht naar Vlaamse homomannen.  Maar zelfs met de bijkomende investeringen van de overheid en van Sensoa en de pro bono inzet van velen werd het volledige potentieel van de campagne niet gerealiseerd. Tijdens de beide evenementen merkten we dat een groot deel van het publiek de campagne nog niet kende.  Hiervoor konden nog te weinig mediakanalen ingezet worden of zou een grotere inzet op het terrein nodig zijn.

Partners

Met steun van de Minister voor Welzijn en Gezondheid, communicatiebureau TBWA\ en regisseur Frank Devos.

Bekijk het spotje van communicatiebureau TBWA\ over de creatie van de campagne. 

)
  • Campagne van Sensoa naar homo's rond condoomgebruik, getiteld the first gay, campagnebeeld 1
  • Campagne van Sensoa naar homo's rond condoomgebruik, getiteld the first gay, campagnebeeld 2
  • Campagne van Sensoa naar homo's rond condoomgebruik, getiteld the first gay, campagnebeeld 3
  • Campagne van Sensoa naar homo's rond condoomgebruik, getiteld the first gay, campagnebeeld 4