Overslaan en naar de algemene inhoud gaan

U bent hier

'Frank, seropositief'-campagne

solidariteitscampagne van Sensoa voor mensen met hiv, fragment van de affiche 'Frank, seropositief'

Probleem

In 1996 vond er een omwenteling plaats in de geschiedenis van hiv en aids. Vanaf dat jaar kwamen er nieuwe medicijnencocktails op de markt, de zogenaamde combinatietherapie. Die nieuwe gecombineerde medicijnen haalden zeer goede resultaten en slaagden erin hiv op zijn minst onder controle te houden. Het betekende meteen dat de diagnose van hiv niet langer een doodsvonnis was. De hoop ontstond dat mensen zouden kunnen leven met hiv.

Door de campagnes van de vorige jaren leefde er bij het groot publiek nog steeds een grote angst voor besmetting met hiv. Hiv werd gepercipieerd als een besmettelijke ziekte, men diende dus afstand te houden te worden van een persoon met hiv. Daarnaast werd hiv ook nog steeds gezien als een 'ziekte' die onvermijdelijk leidde tot aftakeling en dood.

Beide misvattingen wilde de campagne counteren. 

Doel

De campagne wou het breed publiek doen inzien dat dagelijks sociaal contact met een persoon met hiv geen 'besmettingsrisico' inhoudt. Daarnaast wou de campagne ook aantonen dat mensen met hiv niet noodzakelijk ten dode opgeschreven zijn. De campagnespot vangt aan met de seropositieve Frank die naar het ziekenhuis moet. Onmiddellijk denkt het publiek dat het personage ziek is of op zijn minst voor een behandeling naar het ziekenhuis moet. Zo speelt de campagne in op het vooroordeel dat het leven van mensen met hiv in het teken staan van hun 'ziekte'. Maar, dat blijkt niet het geval te zijn. Het peterschap dat Frank aangeboden krijgt symboliseert de langere levensverwachtingen van mensen met hiv.

Daarnaast wou de campagne aangeven dat gewoon affectief contact met een persoon met hiv ongevaarlijk is. In de campagnespot wordt dat sterk aangetoond door Frank die zijn petekind als baby vasthoudt. De baby staat daarbij symbool voor het meest kwetsbare wezen.  Als iemand met hiv een baby mag vastnemen, impliceert dit dat het besmettingsrisico wel bijzonder klein moet zijn.

Methode

Het reclamebureau VVL/BBDO die de campagne ontwikkelde stelde het zo: 'Het delen tussen beide groepen (mensen met en zonder hiv) van authentieke emoties en dagelijkse beslommeringen (die niets met aids te maken hebben) is een absolute voorwaarde om tot een volwaardig leven en samen-leven te komen.'

De eerste campagne liep in 1996 met een tv-spot op de BRTn (nu VRT) VTM en VT4 (nu Vier), een radiospot op Radio 1, Studio Brussel en Donna (nu MNM), advertenties in Dag Allemaal, Zondagsnieuws, Humo, TV-story, Knack en Panorama, en affiches verdeeld via de aidsorganisaties.

De tweede campagne liep in 1998 met dezelfde tv-spot op VTM en Kanaal 2 (nu 2BE), de radiospot op Radio 1, Radio 2 en Radio Donna, advertenties in Dag Allemaal, Humo, TV-story, Knack en P-Magazine, en affiches ingesloten bij het tijdschrift 'De Huisarts'.

Evaluatie

Het onderzoeksbureau Egérie voerde een telefonische enquête uit bij 200 Vlamingen tussen 16 en 60 jaar (48% mannen en 52% vrouwen).

3 op 200 respondenten spraken spontaan over de solidariteitscampagne. De geholpen bekendheidscijfers bedroegen 49%. De slogan van de campagne werd herkend door 8,4 op 10 bevraagden. De beoordelingscijfers van verschillende aspecten van de campagne lagen allemaal tussen 7 en 8,5 op 10. De bekendheid van de campagne is groter bij vrouwen (57%) dan bij mannen (43%).

Drie types van boodschappen kwamen naar voren bij de bevraging:

  • men moet geen 'discriminerend gedrag' vertonen tegenover mensen met hiv;
  • men moet veilig vrijen;
  • men hoeft niet bang te zijn voor besmetting.

De angst voor hiv vermindert vooral bij vrouwen. Bij mannen was die angst meestal reeds onbestaande. 6% van de bevraagden kent iemand met hiv.

Wat de boodschap van de campagne betreft leggen jongeren vooral de nadruk op tolerantie voor mensen met hiv, terwijl ouderen meer de nadruk leggen op veilig vrijen. De helft van de bevraagden die de campagne opgemerkt hebben, weet niet wie de afzender is. Zij die wel een antwoord geven, verwijzen naar 'aids-verenigingen'.

Partners

De campagne vond plaats met steun van de minister van gezondheidsbeleid Wivina Demeester.

  • Campagne van sensoa voor solidariteit met mensen met hiv, 'Frank, seropositief', affiche