Schrijf je in

Dinsdag 19 maart 2019 - 09u00 tot 16u00

Ben jij een ervaren gebruiker van het Sensoa Vlaggensysteem? Wil je je kennis en ervaringen uitwisselen met andere organisaties? Of ben je nog niet zo vertrouwd met deze tool over seksueel grensoverschrijdend gedrag? Kom naar de Netwerkdag Vlaggensysteem.

Wat mag je verwachten? 

  • Je ontmoet andere organisaties die met het Vlaggensysteem werken
  • Je leert hoe je het Vlaggensysteem kan inzetten als gesprekstool, lesmateriaal of als basis voor beleid
  • Je krijgt nieuwe inspiratie en inzichten tijdens onze workshops

Voor wie?

Deze dag is er voor hulpverleners, leraren, lectoren, professionals met een coördinerende job, dus voor iedereen die met de methodiek werkt.

Onthaal - inleiding - netwerkmoment - 9u tot 11u

9u00 - Onthaal

9u30 - Het Vlaggensysteem 10 jaar later

In deze ochtendtalk neemt Erika Frans je mee doorheen de laatste evoluties rond het Vlaggensysteem:

  • Welke invloed heeft beperking en trauma op de pedagogische strategieën?
  • Welke evoluties zijn er rond de beleidstool ‘Raamwerk seksualiteit en beleid’?
  • Hoe passen we het Vlaggensysteem toe op online situaties?

Aansluitend netwerken we met een koffie in de hand en verkennen we elkaars ervaringen.

  • Hoe gebruik jij het Vlaggensysteem?
  • Waar bots je op?
  • Waar heb jij nog nood aan om verder te kunnen met het Vlaggensysteem? 

Keuze uit 4 workshops - 11u tot 12u

Workshop 1: Het Vlaggensysteen in gesprekken met jonge plegers

I.T.E.R. is een ambulant centrum voor preventie, begeleiding en behandeling van seksueel grensoverschrijdend gedrag. Ninke Duquet en Maud Cochet vertellen hoe ze het Vlaggensysteem gebruiken in gesprekken met jonge plegers.

Workshop 2: Het Vlaggensysteem op lectorniveau

Hoe ga je om met seksualiteit in residentiële- en pleegzorg? Het project ‘Safeguarding children and youngsters in residential and foster care’ wil de competenties van (toekomstige) hulpverleners versterken.

Lectoren Gwendy Moentjens en Wim Van Tongel van de AP Hogeschool (Antwerpen) tonen met welke tools je als lector gezonde seksualiteitsbeleving in een opleiding kan integreren. 

Workshop 3: Het Vlaggensysteem als tool in gesprekken met pleegouders

De Rading verleent gespecialiseerde jeugdhulp en ondersteunt pleegzorgaanbieders. Tekla Bos en André Terlouw werken als gezinsonderzoekers en gebruiken het Vlaggensysteem in hun trainingen aan pleegouders.

Workshop 4: Werken rond wensen en grenzen in een superdiverse context 

Hoe kan je met jongeren in een superdiverse omgeving spreken over wensen en grenzen? Leonie Nelissen werkt vanuit de organisatie ‘Weerbaar.be’ met groepen jongeren. Ze leert hen om op een correcte en respectvolle manier hun eigen grenzen te bewaken waarbij ze ook oog hebben voor de grenzen van anderen. 

    Middagpauze - 12u tot 12u50

    Broodjesmaaltijd (inbegrepen in de prijs)

    Keuze uit 3 workshops - 12u50 tot 14u

    Workshop 1: Vlaggensysteem als individuele gesprekstool

    Gert Jan van den Top ontwikkelde het 'Vlaggensysteem op een bordje'. Een tool om op een laagdrempelige manier en in begrijpelijke taal het Vlaggensysteem te kunnen bespreken met cliënten, ouders en collega’s. Zo hoopt hij het Vlaggensysteem nog sterker in individuele gesprekken te kunnen inzetten.

    Workshop 2: Hoe het Vlaggensysteem inzetten in gesprekken met ouders

    Zohra Lkasbi van het UKJA (Universitaire Kinder- en Jeugdpsychiatrie Antwerpen) werkt als forensisch psycholoog en criminoloog met jongeren en hun omgeving. Caroline De Weerdt is orthopedagoog en systeemtherapeut. Hoe gebruik je het Vlaggensysteem in gesprekken met ouders? 

    Workshop 3: Vlaggensysteem in de klas

    Pimento versterkt wie met jongeren werkt. Vanuit hun jarenlange ervaringen met vormingen aan jongeren werkten zij enkele tools en werkvormen uit om met jongeren aan de slag te gaan. Onderga in deze sessie onder andere het spel 'Oké?!' en 'WOW'.

    Keuze uit 3 workshops - 14u tot 15u10

    Workshop 1: Vlaggensysteem binnen de bijzondere jeugdzorg

    Karolien Steenhaut van Sint Jan Baptist en Sandra de Jong van Combinatie Jeugdzorg Nederland gebruiken het Vlaggensysteem in de bijzondere jeugdzorg. Welke stappen zijn essentieel om een beleid rond relaties en seksualiteit uit te schrijven? Hoe neem je het Vlaggensysteem mee in intervisies?

    Workshop 2: Vlaggensysteem in het psychiatrisch ziekenhuis

    Het Psychiatrisch Ziekenhuis Bethaniënhuis houdt regelmatig intervisie rond seksuele situaties. Sam Geuens begeleidt de intervisies en hielp om een visietekst op te stellen. Sam Geuens deelt zijn ervaringen. 

    Workshop 3: Vlaggensysteem online 

    I.T.E.R. is een ambulant centrum voor preventie, begeleiding en behandeling van seksueel grensoverschrijdend gedrag. Hoe gebruiken ze het Vlaggensysteem in gesprekken met jonge plegers over online situaties? Ninke Duquet en Maud Cochet nemen je mee in hun verhaal. 

    Interactief toneel 'Grensgevallen' - 15u10 tot 16u

    ‘Grensgevallen’ legt leerlingen een reeks herkenbare situaties voor in de vorm van korte theaterscènes. Aan de jongeren om aan te geven waar voor hen de grens ligt.

    Voor deze voorstelling vertaalde Theater O’Kontreir de kennis van Sensoa over seksueel grensoverschrijdend gedrag naar uit het leven gegrepen scènes.

    Hoe inschrijven?

    Maak je keuze uit de workshops en schrijf in

    Prijs: 40 euro