Overslaan en naar de algemene inhoud gaan

U bent hier

Vragen en antwoorden over 'Ik Weet Wat Ik Doe'

Waar is ‘Ik Weet Wat Ik Doe’ op gebaseerd?

Deutsche AidsHilfe lanceerde in 2008 ‘Ich weiss was ich tu’, een nationale campagne voor homomannen. Deze campagne met rolmodellen is geïnspireerd op onderzoek van de Amerikaanse psycholoog Ron Stall.

Als het gaat over de seksuele gezondheid van homomannen spreekt men sinds enkele jaren over een ‘syndemie’, een moeilijk woord voor het samengaan van verschillende ‘epidemieën’. Concreet betekent het dat homomannen geconfronteerd worden met verschillende gezondheidsproblemen, die mekaar versterken: meer hiv en soa’s, hoger middelengebruik, meer depressie en andere stress-gebonden gezondheidsklachten. Daar komt nog homofobie en ‘verinnerlijkte homonegativiteit’ bij. Dat laatste betekent dat mensen negatieve opvattingen over homoseksualiteit in de samenleving ‘verinnerlijken’, ook als ze zelf homo zijn. Doorheen hun leven ontwikkelen veel homomannen hun eigen manier van omgaan met deze gezondheidsuitdagingen. Stall wijst op de veerkracht (‘resilience’) die homomannen ontwikkelen om (seksueel) gezond te blijven.  

Deutsche AidsHilfe gaf Sensoa toestemming om de basisslogan van hun campagne over te nemen. Met ‘Ik Weet Wat Ik Doe’ wil Sensoa de veerkracht van homomannen belichten en versterken. De campagne laat Vlaamse homomannen zelf aan het woord op de website, in filmclips, op affiches en advertenties. Ze vertellen er over de keuzes die ze maken omtrent hun seksuele gezondheid. De campagne handelt over hiv en veilige seks, maar ook over andere gezondheidsproblemen en uitdagingen waarmee homo’s geconfronteerd worden. 

Quote “De campagne is gebaseerd op een Duitse campagne en gaat verder dan de preventie van hiv en soa’s. We staan stil bij andere gezondheidsuitdagingen en hoe homomannen daar elk op hun manier mee omgaan.”

Wat wil Sensoa bereiken met ‘Ik Weet Wat Ik Doe’?

Door te vertellen over hun gezonde keuzes, dagen homomannen andere homo’s uit om na te denken over hun eigen keuzes. Heb ik mijn eigen keuzes wel goed doordacht? Beschermen die keuzes mij en mijn partner(s) tegen hiv en andere soa’s? Welke alternatieven zijn beschikbaar?

(Seksueel) Gezond zijn is meer dan de afwezigheid van ziekte. Sensoa verzamelt met ‘Ik Weet Wat Ik Doe’ getuigenissen van de gezonde keuzes die homomannen maken omtrent hun seksualiteit (condoomgebruik, testen op hiv en soa’s, risicomanagement, praten over seks…). Ook mentale gezondheid komt aan bod in de campagne (coming-out, omgaan met depressie, gebruik van drugs, omgaan met stress en homofobie…). 

De aanpak waardeert de weerbaarheid en de veerkracht van homomannen in het omgaan met risico’s, achterstelling, stigma en discriminatie.

Quote “Homo’s vertellen over hun gezonde keuzes. Deze dagen andere mannen uit om na te denken over hun eigen keuzes. Zijn die wel doordacht? Beschermen ze mij en mijn partner? Welke alternatieven zijn er?”

Wie zijn de modellen van ‘Ik Weet Wat Ik Doe’?

De modellen van ‘Ik Weet Wat Ik Doe’ zijn gewone homomannen. De campagne weerspiegelt de diversiteit onder homo’s, qua leeftijd, looks, migratiegeschiedenis, seksuele voorkeuren etc. 

Voor de eerste affiches werkte Sensoa samen met de jongerenorganisatie Wel Jong Niet Hetero. Zij hebben vijf modellen gezocht. Op de affiches en in de filmpjes zie je Matthias (22) en Jens (26). Beiden zijn actieve vrijwilligers van WJNH: Jens is woordvoerder, Matthias coördineert de Min19-werking. Zij vertellen over hoe ze hun partner ontmoetten, hoe hun relatie evolueerde en over condoomgebruik. Jens gebruikt na twee jaar relatie nog steeds condooms, terwijl Matthias en zijn partner zich lieten testen voor ze stopten met condooms.

Op de campagnesite Ikweetwatikdoe.be vind je uitgebreide getuigenissen van Jens en Matthias, plus getuigenissen van drie andere actieve leden van WJNH: Davide (21), Dries (27) en Bart (20).

Quote “De modellen van de campagne zijn gewone homomannen. We proberen de diversiteit onder homo’s te weerspiegelen.” 

Waarom een campagne over relaties?

Jaarlijks wisselt ‘Ik Weet Wat Ik Doe’ van thema. Voor het eerste jaar kiezen we voor het thema ‘Relaties’. 

De helft van de Vlaamse homomannen heeft een vaste partner, de andere helft is er naarstig naar op zoek. Een partner vinden (en houden) staat hoog op de persoonlijke agenda voor veel homo’s. Maar tegelijk hebben veel mannen met een vaste relatie ook occasionele seksuele contacten, in de homohoreca of via internet. Sommigen kiezen voor gesloten monogame relaties, anderen bespreken onder welke voorwaarden ze ook met andere mannen seks kunnen hebben. 

Afspraken maken over seks ligt vaak moeilijk. Onrealistische of onduidelijke afspraken tussen relatiepartners kunnen leiden tot risico. Wellicht vindt de helft van de nieuwe infecties met hiv plaats tussen vaste (seks)partners, stellen onderzoekers. Stoppen met condooms zonder vooraf te testen en het niet nakomen van afspraken over (onbeschermde) seks met andere mannen gelden hierbij als belangrijkste risico’s. 

Quote “De campagne loopt over meerdere jaren. Dit jaar staan relaties centraal. Heb je een gesloten, monogame relatie of een open relatie? En heb je in dat laatste geval afspraken gemaakt over condoomgebruik en veilig vrijen?”

Hoe kan ik meedoen met ‘Ik Weet Wat Ik Doe’?

Fuiforganisatoren en zaakvoerders van homohoreca kunnen de affiches van ‘Ik Weet Wat Ik Doe’ ophangen of linken naar de campagne op hun website. De campagne zal ook zeer aanwezig zijn op Facebook, waar de filmpjes en campagnebeelden bekeken kunnen worden. We rekenen er op dat veel Facebookgebruikers en verenigingen de posts van de campagne zullen delen, met de hashtag #ikweetwatikdoe. 

Midden april verandert de naam van de Facebookpagina van Manneseks in Ik Weet Wat Ik Doe.

Bekijk de campagesite van 'Ik Weet Wat Ik Doe'