Leraren over heel Vlaanderen geven tijdens de Week van de Lentekriebels relationele en seksuele vorming. 

Schooljaar 2022-2023 brengen we geen nieuw lesmateriaal uit. Wat doen we wel?

  • We delen de resultaten van onze lerarenbevraging over relationele en seksuele vorming.
  • We geven concrete tips om leraren nog beter te ondersteunen.

De belangrijkste resultaten uit de lerarenbevraging

In oktober 2022 organiseerde Sensoa samen met enkele partners een lerarenbevraging, een kwantitatieve bevraging naar de relationele en seksuele vorming in Vlaanderen.

Er startten 767 leraren aan de bevraging, 432 van hen vulden de bevraging volledig in. We leren eruit hoe we leraren nog beter kunnen ondersteunen om kwalitatieve relationele en seksuele vorming te geven.

4 redenen om relationele en seksuele vorming te geven

Waarom geven leraren relationele en seksuele vorming? De eerste reden is de belangrijkste.

  • Leerlingen hebben recht op goede informatie.
  • Het helpt leerlingen om op een positieve manier hun relaties en seksualiteit te beleven. 
  • Zo lopen leerlingen minder risico op seksueel grensoverschrijdend gedrag, ongeplande zwangerschap of soa's. 
  • Ik vind de lessen leuk om te geven.  

Lesgeven over een nieuw thema: makkelijk of moeilijk? 

  • Goed nieuws! Al 46% van de leraren vindt het makkelijk om les te geven over een nieuw thema tijdens de lessen over relaties en seksualiteit.
  • 32% is neutraal.
  • 22% vindt het moeilijk. 

Gebruik onze leerlijnen relationele en seksuele vorming om snel te zien welke inhoud belangrijk is per leeftijd. Zo haal je ook de minimumdoelen of ontwikkelingsdoelen.

De 3 belangrijkste drempels om seksuele vorming te geven 

Twee op drie leraren ervaren ook drempels. Waarom vinden leraren relationele en seksuele vorming geven moeilijk? Dit zijn de 3 belangrijkste drempels:

1. "Ik vind geen gepast lesmateriaal"

De belangrijkste van die drempels: moeilijk gepast lesmateriaal vinden. Gelukkig kunnen we jou daarmee helpen! 

Bekijk onze lesmaterialen. Filter op je doelgroep, het thema of het type materiaal. 

2. "Ik denk dat ouders negatief gaan reageren"

Hoe werk je een visie uit? Hoe ga je communiceren? Hoe schrijf je een goede brief naar ouders en hoe ga je in gesprek? Ook hier kunnen we helpen. 

Lees onze tips voor goede communicatie met ouders

3. "Ik heb niet genoeg tijd"

Zoek je tips om snel aan de slag te gaan? Bekijk de lestips per thema of leeftijd.

Kies een thema waar je warm van wordt, en geef er de leukste les van het jaar over!

Nood aan een beleid rond seksueel (grensoverschrijdend) gedrag

Vinden leraren een beleid rond seksueel grensoverschrijdend gedrag nodig? Dit vertellen leraren over het belang van zo'n beleid:

  • Ze voelen zich gesteund om les te geven.
  • Ze voelen zich in staat om gepast te reageren.
  • Scholen zijn voorbereid op incidenten.

Heeft jouw school al een beleid? Zet het meteen op de agenda!

Grenswijs.be helpt je om een beleid uit te werken. 

Bekijk onze gratis webinars over de lerarenbevraging

Welke drempels ervaren leraren om relationele en seksuele vorming te geven? En welke praktijken helpen jou vooruit? Dat was de insteek van Sensoa's Lerarenbevraging. 

  • Tijdens deze webinars delen we enkele opvallende resultaten uit de enquête. 
  • We gaan in gesprek met leraren en delen herkenbare verhalen.
  • We bespreken lesmaterialen en concrete tips op maat van jouw leerlingen.

Data:

  • Buitengewoon onderwijs: 19/04
  • Secundair onderwijs: 25/04
  • Gewoon basisonderwijs: 26/04

Schrijf je gratis in

Meer over deze bevraging

We namen de enquête af in oktober 2022, samen met enkele partners van Sensoa.

Er startten 767 leraren aan de bevraging, 432 van hen vulden de bevraging volledig in. De vragenlijst werd via verschillende kanalen verspreid en leraren konden zelf beslissen of ze wilden deelnemen.

Daardoor is de vragenlijst niet representatief voor het Vlaamse lerarenkorps en zijn de leraren in onze bevraging naar alle waarschijnlijkheid meer betrokken bij het thema dan de bredere lerarenpopulatie. Ook namen kleine aantallen leraren uit het buitengewoon onderwijs deel.

Daardoor kunnen we moeilijker conclusies trekken voor deze groepen. We interpreteren de resultaten dan ook met de nodige voorzichtigheid.

Toch wijst de studie op een aantal interessante trends, sterktes en pijnpunten. We leren eruit hoe we leraren nog beter kunnen ondersteunen om kwalitatieve relationele en seksuele vorming te geven.