Een eenduidig plan van aanpak met heldere doelstellingen en een timing helpt:

  • Het geeft een duidelijk signaal aan de bewoners van wat het bestuur belangrijk vindt.
  • Het helpt het bestuur ook om een planning op te maken. 

Stap 1: bereid je goed voor

  • Is er al bestaand materiaal waarmee je aan de slag kan?  
  • Zijn er al eerdere pogingen geweest en wat liep er mis? 
  • Is er een algemene visie op welzijn en kan je het hierin mee opnemen?
  • Hebben collega’s al bestaande plannen die kunnen inspireren?

Stap 2: organiseer een brainstorm

Andere collega’s en stakeholders kunnen je helpen. Een brainstorm helpt kaders vast te leggen voor jullie visie. Die geeft aan waar jullie nu staan en waar jullie naartoe willen.

Mogelijke richtvragen zijn:

Let bij deze richtvragen op voor mythes en vooroordelen over seksueel grensoverschrijdend gedrag.

Stap 3: werk een eerste concept uit

Schrijf de elementen van de brainstorm beknopt uit. Maak het toegankelijk, verhalend en overzichtelijk.

Stap 4: bespreek het concept

Bespreek het concept en vul aan of schrap. Nadien kan dit de eerste versie worden van het plan van aanpak.

Stap 5: win feedback in

Leg het plan van aanpak voor aan enkele niet-betrokken collega’s voor feedback. Na de verwerking kan je deze tekst ruimer verspreiden voor feedback van anderen.

Stap 6: finaliseer je plan van aanpak 

Op basis van alle verzamelde feedback werk je je plan van aanpak af. Zorg dat de acties die je wil uitvoeren duidelijk omschreven zijn, en koppel hier concrete doelen aan. Bijvoorbeeld ‘Onze inwoners zijn actieve omstanders’ of ‘Onze inwoners weten waar ze terecht kunnen voor hulp na seksueel grensoverschrijdend gedrag’. 

Werk volgens het SMART-principe: 

  • Specifiek: een specifiek doel is bijvoorbeeld een specifiek groep bereiken. 
  • Meetbaar: heldere doelen zijn meetbaar. Stel daarom voor al je doelen concrete indicatoren voorop, bijvoorbeeld ‘20% van onze inwoners volgde een omstandertraining’ of ‘De jongeren binnen onze gemeente kennen het Zorgcentrum na Seksueel Geweld’. Dit helpt om nadien te evalueren of de doelstelling behaald is. 
  • Acceptabel: er moet draagvlak zijn voor het bereiken van de doelen. Met andere woorden: je collega’s en het college onderschrijven de doelstellingen.  
  • Realistisch: doelen moeten realistisch zijn. Is er voldoende tijd, geld, kennis en menskracht om het doel te behalen? 
  • Tijdsgebonden: bepaal tegen wanneer je de doelen wil behalen. Stel ook deadlines in voor tussentijdse mijlpalen. 

Stap 7: draag je plan van aanpak uit

Het verder uitdragen kan op verschillende manieren:

Laat andere diensten participeren en win zo hun input. Vraag aan afdelingen en teams om na te denken hoe ze de inhoud van je stappenplan praktisch waar kunnen maken in hun domein. 

Breng je nieuwe plan van aanpak naar buiten en toon hoe jij als lokale overheid werkt rond het thema. Dat kan bijvoorbeeld door een korte versie van je plan van aanpak op de website van je gemeente te plaatsen. Je kan ook een persbericht hierover uitsturen.

Stap 8: evalueer

Wanneer je bepaalde acties uit je plan in de praktijk hebt gebracht, is het belangrijk om de impact daarvan te meten. Dit levert belangrijke informatie op om je plan van aanpak bij te sturen.  

Verzamel data  

Bepaal eerst welke data je nodig hebt op basis van de doelstellingen en indicatoren die je uitwerkte. Stel hier prioriteiten in. Je kan bijvoorbeeld vooral geïnteresseerd zijn in data waar jij als lokaal bestuur nog uit wil leren of die voor een bepaalde stakeholder belangrijk zijn.  

Bepaal of je kwantitatieve of kwalitatieve data wil verzamelen, of een combinatie van beide. In functie daarvan kies je een geschikte methode voor de dataverzameling, bijvoorbeeld een registratie, vragenlijst of focusgroep. 

Analyseer en reflecteer 

Na de dataverzameling analyseer je de data, en toets je deze af aan je vooropgestelde indicatoren: hebben je acties hun beoogde effect gehad?  

Reflecteer over de resultaten. 

  • Welke acties liepen goed? 
  • Welke liepen minder goed?  
  • Zijn er onbedoelde of negatieve effecten opgetreden?  
  • In welke mate kan je de positieve effecten van je acties verder optimaliseren?  

Rapporteer 

Communiceer intern en extern over je evaluatie. Doe dit op basis van de afspraken die je hierover maakte.  

Stap 9: werk bij 

Een plan van aanpak is nooit af. Op basis van eerdere acties en ervaringen kan je je plan van aanpak verder verfijnen en helemaal op maat maken van jouw lokaal bestuur. Zorg ervoor dat je dit permanent op je radar hebt staan. Blijvend aan je plan en visie werken, vergroot ook het draagvlak