Overslaan en naar de algemene inhoud gaan

U bent hier

PERSBERICHT: Dagelijks, wekelijks of maandelijks zin in seks?

Sensoa lanceert opmerkelijke promotiecampagne voor Seksualiteit.be

13/11/2013 - 16:23

Omdat seksuele gezondheid niet vanzelfsprekend is en het vinden van degelijke en betrouwbare online info over seksuele gezondheid niet evident is, brengt Sensoa zijn site Seksualiteit.be opnieuw onder de aandacht. Die site biedt namelijk heel wat info over seksualiteit, soa & hiv, anticonceptie, seksueel misbruik, voorlichting, het lichaam en relaties. Een opmerkelijke promotiecampagne in retrostijl met vier thema’s intrigeert, prikkelt de nieuwsgierigheid en geeft subtiel een boodschap mee. Zo stelt het beeld dat weergeeft dat ieders zin in seks verschilt, de prestatiedwang inzake seksualiteit aan de kaak. Een ander beeld illustreert ‘grensoverschrijdend gedrag’ op een heel aparte manier en duidt seksueel grensoverschrijdend gedrag dat soms niet met opzet gebeurt. Het campagneconcept werd door Sensoa volledig intern ontwikkeld en uitgewerkt. De promotie zal enkel online gebeuren, onder meer in samenwerking met de populaire gezondheidssite Gezondheid.be

Te veel zin? Te weinig zin?

Hoewel de meerderheid van de Vlamingen over het algemeen nogal tevreden is met hun seksleven, worstelen velen met het idee dat ze een norm moeten halen. Kinderen opvoeden, drukke carrières, een huis bouwen of verbouwen, de modale hetero Vlaming tussen 25 en 35 jaar, heeft wat aan zijn of haar hoofd. Dat seks het eerste is wat er bij inschiet, is voor velen een realiteit. Op zich niet problematisch, ware het niet dat de populaire cultuur kwantiteit en variatie vooropstelt als graadmeters van seksueel welbevinden. Seksualiteit.be nuanceert dit: seksdrive verschilt sterk van persoon tot persoon. Vandaar de boodschap ‘Dagelijks, wekelijks of maandelijks zin? Ontdek hoe iedereen verschilt met Seksualiteit.be’ 

Hoffelijk seksueel verkeer 

Veel seksueel grensoverschrijdend gedrag belandt niet in de statistieken, maar zorgt niettemin voor nogal wat frustratie en ongeluk. Ongewild over elkaars grenzen gaan, gebeurt wel vaker en zorgt ook bij de ‘pleger’ voor schaamte en schuldgevoel. Te veel zin, onhandigheid, machogedrag, te weinig feeling, gebrekkige communicatie, alcohol, negatieve stress, het zijn allemaal factoren die ertoe bijdragen dat men zich soms gedraagt als een olifant in de porseleinkast. Inzicht daarin en tips om dergelijk gedrag te vermijden komen aan bod op Seksualiteit.be.

Neem je voorzorgen: Testen en anticonceptie

De kennis van Vlamingen over seksueel overdraagbare aandoeningen (soa) beperkt zich vaak tot hiv en syfilis. Vaak wordt er ook van uitgegaan dat enkel jongeren en homomannen risico op besmetting met soa’s lopen. Nochtans is het risico op een overdracht van chlamydia bij volwassen hetero’s reëel. Een goede gewoonte die Sensoa daarom wil stimuleren, is zich te laten testen op soa’s voor men het condoom weglaat in een nieuwe relatie. ‘Wanneer een soa-test overwegen? Niet meer twijfelen’ verwijst naar het onderdeel van Seksualiteit.be dat aangeeft wanneer een test aangewezen is.

Een andere belangrijke voorzorg in een relatie is anticonceptie. Spontaan denken Vlamingen daarbij aan pil of condoom, maar er bestaan wel meer anticonceptiemiddelen. Belangrijk is om een anticonceptiemiddel te kiezen dat best aansluit bij de eigen levensstijl en levensfase. Want ook dat laatste kan een invloed hebben op de keuze: een middel dat geschikt is voor vrouw van 35 met drie kinderen is niet noodzakelijk de beste keuze voor een vrouw van 25 die nog voor haar 30ste een kind wil. ‘Je anticonceptie al gevonden? Maak de beste keuze met seksualiteit.be’ verwijst naar de informatie op de site die kan helpen een keuze te maken.

Online campagne voeren

Sensoa koos dit jaar voor een exclusieve online campagne. Het voordeel daarvan is dat je met één muisklik de gezochte info op Seksualiteit.be. terugvindt. De vier banners zullen lopen op de bijzonder populaire site Gezondheid.be. De bezoekers van die site zijn sowieso al op zoek naar gezondheidsinformatie wat hen ontvankelijker maakt voor de informatie op Seksualiteit.be. Daarnaast zal er ook redactioneel samengewerkt worden via het uitwisselen van artikels. In een latere fase zullen ook de mogelijkheden van het adverteren via facebook verkend worden. Die sociale netwerksite blijft razend populair bij de kerndoelgroep van de site, de hetero Vlaming tussen 25 en 35 jaar. 

Het campagne concept werd intern uitgewerkt. Voor de vormgeving werd opnieuw een beroep gedaan op Geert Gerard die de vorige campagne (herinner u ‘Chlamydia is geen kamerplant’) al van een aantrekkelijke retro vormgeving voorzag.