Drie meisjes van 6 jaar geven commentaar op twee klasgenootjes die liever voetballen met de jongens.

3 meisjes van 6 geven commentaar op voetballende klasgenootjes
Gele vlag - licht grensoverschrijdend gedrag

Het gedrag in deze voorbeeldsituatie krijgt volgens het Sensoa Vlaggensysteem een gele vlag.

Vraag je je af hoe je moet reageren bij een situatie met een gele vlag? Meer informatie kan je hier terugvinden: richtlijnen voor het reageren per vlag.

Beoordeling van de situatie

Toets de situatie af aan de hand van de 6 criteria voor gezond seksueel gedrag.

Het gedrag wordt beoordeeld aan de hand van de normatieve lijst. Deze lijst bevat een overzicht van mogelijk seksueel gedrag dat vaak voorkomt per leeftijd.

We kennen een vlag toe op basis van de score op onderstaande criteria.

We beoordelen hier het gedrag van de meisjes die commentaar geven:

Is er wederzijdse toestemming?

Niet oké

De meisjes vragen niet om commentaar van hun klasgenoten.

Is er vrijwilligheid?

Oké

Niemand staat onder druk of dwang.

Is er gelijkwaardigheid?

Oké

Niemand staat onder druk of dwang.

Past het gedrag bij de leeftijd en ontwikkeling?

Oké

Op deze leeftijd zijn kinderen zich erg bewust van de heersende genderstereotypes. Ze nemen de genderstereotypes over in hun gedrag en beoordeling.

Kan het gedrag in deze omgeving en context?

Niet van toepassing

Wat is de impact?

Niet helemaal oké

De voetballende klasgenootjes kunnen dit als pestgedrag ervaren. De meisjes die commentaar geven kunnen hierop aangesproken worden.

Hoe kan je reageren?

Tegenover de groep meisjes die commentaar geven

‘Jullie geven commentaar op de meisjes die voetballen. Wat stoort jullie? Waar hebben jullie het moeilijk mee? Hoe komt jullie commentaar over op de andere meisjes? Het is oké om je eigen keuzes te maken. Iedereen mag kiezen wat hij of zij draagt, hoe hij of zij zich kleedt, of aan welk spel hij of zij deelneemt. Maar je mag de anderen niet pesten wegens de keuzes die zij maken. Dat kan kwetsend zijn. Welke afspraken kunnen we hierover maken?’

Tegenover de voetballende meisjes

Doe een eerste gesprek met de meisjes. Bekijk welke nazorg nodig is. ‘Jullie kregen commentaar van jullie klasgenootjes omdat jullie voetbalden. Hoe voelden jullie je daarbij? Jullie mogen helemaal zelf kiezen of jullie voetballen leuk vinden. Zij mogen daar geen commentaar op geven. We maken afspraken met jullie klasgenootjes zodat dit niet meer gebeurt.’

Tips voor de begeleider

Zet in op het creëren van een veilige context. Maak duidelijk dat het oké is dat iedereen eigen interesses heeft en hierin kan verschillen.

Beleid

Bekijk welke stappen jouw organisatie nog kan nemen om een integriteitsbeleid op punt te stellen op www.grenswijs.be.