Tijdens de zeeklassen zitten enkele 13-jarige meisjes na het avondeten gezellig samen in de slaapzaal. Ze praten met elkaar over verliefd zijn, tongzoenen en seks. Hun juf wordt bestookt met nieuwsgierige vragen.

Meisjes van 13 stellen vragen over seks aan juf
Groene vlag - normaal seksueel gedrag

Het gedrag in deze voorbeeldsituatie krijgt volgens het Sensoa Vlaggensysteem een groene vlag.

Vraag je je af hoe je moet reageren bij een situatie met een groene vlag? Meer informatie kan je hier terugvinden: richtlijnen voor het reageren per vlag.

Beoordeling van de situatie

Toets de situatie af aan de hand van de 6 criteria voor gezond seksueel gedrag.

Het gedrag wordt beoordeeld aan de hand van de normatieve lijst. Deze lijst bevat een overzicht van mogelijk seksueel gedrag dat vaak voorkomt per leeftijd.

We kennen een vlag toe op basis van de score op onderstaande criteria.

We beoordelen hier het gedrag van de meisjes:

Is er wederzijdse toestemming?

Oké

De meisjes voeren een open en gemoedelijk gesprek. Er is toestemming van alle betrokkenen.

Is er vrijwilligheid?

Oké

Niemand staat onder druk of dwang.

Is er gelijkwaardigheid?

Oké

De leerkracht is ouder en staat in een gezagsrelatie met de meisjes, maar tijdens de zeeklassen is de sfeer anders. Het gaat hier ook niet om seksuele handelingen, maar om een gesprek waarbij de leerkracht informatie geeft. Er wordt geen misbruik gemaakt van de ongelijkwaardige positie.

Past het gedrag bij de leeftijd en ontwikkeling?

Oké

Nieuwsgierig zijn naar en vragen stellen over seks is eigen aan hun leeftijd.

Kan het gedrag in deze omgeving en context?

Oké

De meisjes en de juf zitten in de slaapzaal zonder andere leerlingen. De context is voldoende privé.

Wat is de impact?

Oké

Een open en positief gesprek voeren over relaties en seks heeft geen schadelijke gevolgen voor de betrokkenen.

Hoe kan je reageren?

Tegenover de meisjes

‘Ik heb gehoord dat jullie vragen over relaties en seksualiteit gesteld hebben aan je leerkracht. Het is oké dat jullie nieuwsgierig zijn. Het is fijn om een gesprek te kunnen voeren met iemand die meer ervaring heeft dan jullie. Maar als de juf geen antwoord wil geven op een bepaalde vraag, moeten jullie dat respecteren.’

Tegenover de leerkracht

‘Ik heb gehoord dat je leerlingen veel vragen hebben gesteld over relaties en seksualiteit. Het is goed om als leerkracht een open en gemoedelijk gesprek over relaties en seks met je leerlingen te voeren. Als ze persoonlijke vragen stellen, mag je zeggen dat je daar niet wil op ingaan. Op die manier stel je ook een voorbeeld voor het aangeven van grenzen.’

Beleid

Bekijk welke stappen jouw organisatie nog kan nemen om een integriteitsbeleid op punt te stellen op www.grenswijs.be.