Overslaan en naar de algemene inhoud gaan

U bent hier

Live Positive-campagne

Campagne van Sensoa naar homomannen, Live Positive, logo

Probleem

In 2007 liepen wellicht een 400-tal Belgische homomannen hiv. Hoewel er nog nooit eerder zoveel homomannen met hiv waren, is hiv nog nooit zo onzichtbaar geweest onder homomannen. Deze paradox wordt gevoed door verschillende tendensen:

  • Dankzij de medicatie hebben homomannen met hiv een betere gezondheid, waardoor de ziekte minder zichtbaar is geworden.
  • Mensen met hiv zijn bovendien erg beducht voor discriminatie en houden daarom vaak liever hun hiv-status voor zich. De vrees voor discriminatie is niet onterecht.
  • Jaarlijks lopen enkele honderden homomannen hiv op. Slechts een klein aantal overlijdt aan de gevolgen van hiv. Hierdoor neemt het aantal homo’s met hiv jaar na jaar toe. Ook de kans om met hiv in contact te komen bij een onbeschermd sekscontact stijgt steeds.
  • Er zijn bovendien erg veel soa zoals syfilis en gonorroe onder homomannen. Een infectie met soa verhoogt de kwetsbaarheid voor hiv.

Homomannen hanteren vaak veronderstellingen omtrent de hiv-status van de ander en schatten risico’s niet altijd even realistisch in. Minstens de helft van de nieuwe infecties met hiv worden veroorzaakt door mannen die zelf recent werden besmet en wellicht nog niet weten dat ze hiv-positief zijn. De meerderheid van de homomannen werden geïnfecteerd door een vaste partner. De moeizame bespreekbaarheid van open relaties en seks buiten de relatie zijn een risicofactor.

Het nemen van risico is bij de doelgroep doorgaans onberedeneerd en ongepland, slechts een kleine groep (die vaak al hiv-positief is) heeft systematisch risicocontacten. 60% van de Vlaamse homomannen vrijt consequent veilig. De kennis over hiv is relatief hoog, al dient de doelgroep verder geïnformeerd te worden over ‘nieuwe’ aspecten, zoals Post Exposure Profylaxis, co-infectie (infectie met hiv en een andere soa) en primo-infectie (eerste stadium van de infectie waarbij men extra “besmettelijk” is). De kennis over soa en het geloof in de eigen kwetsbaarheid voor soa en hiv zijn echter minder hoog.

Weinig homomannen zijn zich bewust van de verspreiding van hiv in hun ‘community’. De kans dat je als homoman met hiv in aanraking komt of iemand (of meerdere mensen) kent die hiv positief zijn, is zeer groot, zelfs een zekerheid, als je het cijfermatig bekijkt.

Sommigen onderschatten de impact van hiv omwille van de medicatie of weten sowieso weinig over hoe het is om te leven met hiv. Hiv mag dan wel onder medische controle zijn, de impact van hiv op iemands leven blijft groot: strak pillenschema, leven met een geheim, omgaan met een besmettelijke ziekte, moeilijk om onbezorgd te genieten van seks,enzovoort. Bovendien heeft hiv niet enkel een impact op de persoon die besmet is, ook zijn omgeving ‘leeft met hiv’.

Doel

Met wellicht 1 op 20 homomannen met hiv, is het virus een realiteit die elke Belgische homoman onder ogen moet zien. Deze campagne is de grootste die Sensoa ooit ondernam naar homomannen. Ze wou het bewustzijn verhogen over het hiv-probleem onder homomannen, voor zichzelf, hun partner en hun sekspartners. Aan dat centrale thema werden vijf doe-boodschappen gekoppeld: think positive, love positive, act positive, talk positive en live positive.

Methode

De campagne ging van start met de boodschap ‘Think Positive’. Het doel is dat homomannen beseffen dat minstens 1 op 20 binnen hun gemeenschap hiv heeft. Later volgden ‘Love Positive’ (doel: homomannen voelen zich gemotiveerd om verder veilig te vrijen), ‘Act Positive’ (doel: homomannen kennen hun hiv-status), ‘Talk Positive’ (doel: homomannen praten met hun (nieuwe) partner over hiv) en ‘Live Positive’ (doel: homomannen weten dat hiv een deel van hun leven is, of ze nu seropositief zijn of niet).

De campagne omvatte in totaal veertien affiches die in homohoreca en op holebifuiven hingen in speciaal daartoe geïnstalleerde klikkaders. Tegelijkertijd startte een nieuwe (sub)site, die aanvullende informatie bundelt en levensechte verhalen over het thema brengt, in tekst en videoclips, met bijhorende Facebook-pagina.

Naast artikels op gay sites en in holebitijdschriften over de verschillende campagnethema’s, bracht Sensoa in de loop van het jaar ook een nieuwe basisbrochure uit over hiv. Daarna volgde nog een nieuwe editie van het glossy preventiemagazine Bend, met meer verhalen en getuigenissen over leven in een tijd van hiv.

Op evenementen zoals de Belgian Lesbian & Gay Pride, Antwerp Pride en Take Care Week was Sensoa met de campagne aanwezig. Twee nieuw aangeworven terreinwerkers gingen aan de slag om samenwerking rond preventie mogelijk te maken tussen Sensoa, homohoreca, lokale holebiverenigingen, gemeentelijke overheden en zorginstanties.

Partners

Met de steun van de Vlaamse Gemeenschapscommissie en Vlaams Minister van Welzijn, Volksgezondheid en Gezin Jo Vandeurzen en fotograaf Michael James O'Brien.

  • Campagne van Sensoa naar homomannen, Live Positive, Mister Leather
  • Campagne van Sensoa naar homomannen, Live Positive, koppeltje testen
  • Campagne van Sensoa naar homomannen, Live Positive, condoom gebruiken
  • Campagne van Sensoa naar homomannen, Live Positive, vrijen met persoon met hiv
  • Campagne van Sensoa naar homomannen, Live Positive, ken hiv-status
  • Campagne van Sensoa naar homomannen, Live Positive, persoon met hiv kennen
  • Campagne van Sensoa naar homomannen, Live Positive, testen op hiv
  • Campagne van Sensoa naar homomannen, Live Positive, vertellen dat je hiv hebt
  • Campagne van Sensoa naar homomannen, Live Positive, condoom in porno
  • Campagne van Sensoa naar homomannen, Live Positive, preventiewerkers
  • Campagne van Sensoa naar homomannen, Live Positive, condoom afterparty
  • Campagne van Sensoa naar homomannen, Live Positive, sven pichal
  • Campagne van Sensoa naar homomannen, Live Positive, yves aerts
  • Campagne van Sensoa naar homomannen, Live Positive, seks zonder zorgen