Overslaan en naar de algemene inhoud gaan

U bent hier

Virale lading-campagne

centraal campagnebeeld van de campagne van Sensoa over virale lading naar homomannen

Probleem

  • Homomannen zijn over het algemeen goed geïnformeerd over hiv en soa's.
  • Maar, men wete niet alles over 'Treatment as Prevention': door hiv-medicatie daalt de hoeveelheid hiv-virus in het bloed waardoor er minder risico is op besmetting bij een onveilig sekscontact, de behandeling werkt dus ook preventief.
  • Ook over virale lading is de kennis onvolledig. Wanneer men pas besmet is met hiv heeft men veel virus in het bloed (hoge virale lading) en de eerste weken na de besmetting kan deze besmetting door de klassieke hiv-test nog niet aangetoond worden (de 'vensterperiode').
  • Deze onwetendheid en onwetendheid over leven met hiv voedt angst en stigma.
  • Daardoor zijn mensen met hiv minder geneigd om uit te komen voor het feit dat ze hiv-positief zijn. Het zorgt ook voor een vals gevoelen van veiligheid wanneer men denkt niet geïnfecteerd te zijn met hiv.
  • Onbeschermde anale seks blijft de belangrijkste risicofactor voor hiv onder homomannen. De condoomboodschap en boodschappen rond herhaald testen blijven essentieel.
  • Hiv-negatieve homomannen die enkel seks hebben met mannen waarvan ze veronderstellen dat ze ook negatief zijn, lopen een verhoogd risico op hiv. Men kan, door de vensterperiode nooit zeker zijn of men zelf of de ander niet hiv-positief is. 
  • Ook niet of onregelmatig testen, gebrek aan communicatie met de partner, het gelijktijdig voorkomen van hiv en andere soa’s en nieuwe infecties (niet aantoonbare virale lading en hoge virale lading) verhogen de risico's. 
  • Homomannen schatten hun risico’s soms onjuist in in vaste relaties (open of monogaam) of bij internetdates, trio’s, groepsseks, druggebruik…

Doel

  • De campagne informeert en brengt inzicht over zowel laag risico op hiv bij niet aantoonbare virale lading, als over hoog risico bij hoge virale lading.  
  • De campagne motiveert tevens tot condoomgebruik en testen op hiv (en soa’s). 
  • De campagne richt zich tot alle homomannen die seksueel actief zijn, zowel homomannen die veronderstellen dat ze hiv-negatief zijn als homomannen die weten dat ze hiv-positief zijn
  • Hiv-negatieve homomannen zijn geïnformeerd en gemotiveerd over hoe ze negatief kunnen blijven, hiv-positieve homomannen zijn geïnformeerd en gemotiveerd over hoe de virale lading bij hen ondetecteerbaar kan blijven.
  • De kennis van homomannen is geactualiseerd, meer bepaald over: 

Virale lading: hoge virale lading tijdens primo-infectie, ondetecteerbare (niet aantoonbare) virale lading als gevolg van succesvolle behandeling

Behandeling: de voordelen van behandeling

Condooms en risicoreductie: condooms blijven de beste bescherming tegen hiv en soa’s 

Methode

  • In april 2014 werd het eerste luik van een nieuwe campagne gelanceerd die essentiële ‘nieuwe’ kennis over virale lading voor homomannen bundelt via een drieluikfolder en drie affiches.
  • Vanaf maart 2015 werd het tweede luik van de campagne gelanceerd met vier affiches, twee advertententies en echte getuigenissen van homomannen op de site Mannenseks.be. Homomannen vertellen daarbij over hun (seks)leven en getuigen over positieve aspecten van ondetecteerbare virale lading, van henzelf en van hun partners.  
  • Dat tweede luik valt uiteen in twee delen:
    In het eerste deel vertellen homomannen (positief en negatief) over wat ondetecteerbare virale lading betekent in hun leven.
    In het tweede deel wordt het risico toegelicht van een vermeende negatieve hiv-status. Iemand die denkt dat hij negatief is, kan net geïnfecteerd zijn en dus een hoge virale lading hebben. De promotie van testen op hiv wordt tijdens deze periode opgevoerd.

Partners

Met de steun van de Vlaamse Minister van Welzijn, Volksgezondheid en Gezin Jo Vandeurzen.

  • Affiche over hoge virale lading van de campagne van Sensoa over virale lading naar homomannen
  • Affiche over hoge en lage virale lading van de campagne van Sensoa over virale lading naar homomannen
  • Affiche over lage virale lading van de campagne van Sensoa over virale lading naar homomannen
  • Folder over virale lading van de campagne van Sensoa over virale lading naar homomannen
  • Affiche over niet weten dat men besmet is van de campagne van Sensoa over virale lading naar homomannen
  • Affiche over hoge kans op besmetting van de campagne van Sensoa over virale lading naar homomannen
  • Folder over risico van de campagne van Sensoa over virale lading naar homomannen
  • Affiche over lage kans op besmetting van de campagne van Sensoa over virale lading naar homomannen
  • Affiche over ondetecteerbare virale lading van de campagne van Sensoa over virale lading naar homomannen
  • Affiche over virale lading en condoomgebruik van de campagne van Sensoa over virale lading naar homomannen
  • Affiche over virale lading en daarvoor uitkomen van de campagne van Sensoa over virale lading naar homomannen