Overslaan en naar de algemene inhoud gaan

U bent hier

PERSBERICHT: Opmerkelijke campagne tackelt zes seksmythes

14/09/2018 - 06:58

“Iedereen heeft het voor zijn twintigste al eens gedaan”, “Enkel seks met penetratie is echte seks”, “Met HIV kan je geen seks meer hebben”. Nogal wat Vlamingen kampen met misvattingen over seksualiteit. Die staan een positieve beleving van seksualiteit in de weg. Tijd dus om die mythes te ontkrachten.  In de nieuwe campagne werkt Sensoa samen met heel uiteenlopende media die redactioneel mee helpen de mythes te weerleggen. Via advertenties op sociale media verwijzen we door naar Seksualiteit.be. Op die website van Sensoa counteren we elke mythe en geven we tips en tricks. Dat gebeurt met een positieve, respectvolle benadering van seksualiteit en seksuele relaties. 

Jo Vandeurzen, Vlaams minister van Welzijn, Volksgezondheid en Gezin: “Deze campagne van Sensoa gaat verder dan preventie van soa, ongeplande zwangerschap of seksueel grensoverschrijdend gedrag, maar richt zich op het vierde aspect in de WHO definitie, namelijk seksuele gezondheid is meer dan de afwezigheid van ziekte. Er bestaan nog heel wat misvattingen over seksualiteit. De campagne heeft als doel te informeren over seksualiteit en inzicht te verschaffen over attitudes door mensen door te verwijzen naar hun website waar elk van de mythes weerlegd wordt.” 

De seksmythes van 2018 zijn er. Ontkracht ze allemaal! 

Vorig jaar speelden we met de campagne in op mythes die leven bij het ‘algemeen publiek’ (hetero volwassenen). Dit jaar gaan we ruimer en selecteerden we ook een aantal mythes die leven bij jongeren, homomannen en mensen met hiv. Concreet gaat het over volgende mythes: 

  • Het belangrijkste bij seks is dat de man klaarkomt 
  • Aan pijn bij het vrijen is niets te doen 
  • Enkel seks met penetratie is echte seks 
  • Met hiv kan je geen seks meer hebben 
  • Jongens zijn de jagers, meisjes de prooi 
  • Iedereen heeft het voor zijn 20ste al gedaan 

De mythe onder de mythe 

De mythes impliceren vaak nog andere foute ideeën. Neem nu de mythe dat enkel seks met penetratie (dus geslachtsgemeenschap of coïtus), écht volwaardige seks is.  Dit legt niet enkel een impliciete norm op voor de eigen seksualiteitsbeleving (met name je moet penetratie hebben). Het gaat ook voorbij aan de verschillende manieren waarop mensen seks kunnen hebben. Door deze mythe te weerleggen, kunnen we bijvoorbeeld het belang van intimiteit en voorspel benadrukken. We duiden ook dat homo’s mannen niet enkel anale seks hebben en dat lesbiennes niet bij uitstek seks hebben met vibrators en dildo’s. Ook voor ouderen en mensen met een beperking neemt penetratie een minder dominante plaats in. Voor jongeren kan het een tegenwicht bieden voor de genderstereotypen die vaak in porno opduiken: de penetrerende man als actieve partner, de vrouw als passieve ontvanger. Ten slotte geven we aan dat een fijn seksleven ook mogelijk is zonder penetratie, als je bijvoorbeeld pijn ervaart bij penetratie. 

De weerlegging van één mythe heeft dus impact op heel diverse denkbeelden bij verschillende groepen. 

Seksualiteit.be, uw betrouwbare informatiebron 

Op de website Seksualiteit.be krijgt elk van de mythes een weerlegging. We sporen mensen aan een reality check te doen. Bezoekers kunnen er terecht voor informatie en lezen waar de mythe vandaan komt, hoe de vork juist in de steel zit en krijgen er ook nog tips & tricks bij. 

Redactionele aandacht 

Opmerkelijk aan de campagne is de manier waarop de seksmythes onder de aandacht worden gebracht. De ochtendshow op Q Music, Nina, Weekend Knack, Dag Allemaal (ov), HLN.be, Nieuwe Feiten (ov), MNM, Radio 2, TagMag en andere media zullen elk op hun manier één of meerdere van de mythes redactioneel behandelen en mee helpen ontkrachten. Ook een aantal influentials zullen op hun blog over de seksmythes schrijven.  Opmerkelijk detail in de vormgeving: elk van de mythes is doorstreept zodat deze moeilijk leesbaar zijn. Op die manier vermijden we dat de mythes voor waarheid aanzien worden. De campagne werd geconcipieerd door communicatiebureau Bonka Circus. 

Huisartsen, gynaecologen en seksuologen 

De teksten op de website werden grondig gecheckt door diverse seksuologen, met dank aan de Vlaamse Vereniging voor Seksuologie. Seksuologen zijn ook de experts die in de media aan het woord zullen komen. Daarnaast werkt Sensoa samen met Domus Medica en informeerde de Vlaamse Vereniging voor Obstetrie en Gynaecologie. Huisartsen en gynaecologen zijn vaak de eerste aanspreekpunten inzake seksualiteit en problemen met seksualiteit. Dat is niet altijd even evident. Daarom ontwikkelde Sensoa in samenwerking met de beroepsorganisaties materiaal dat het voor deze beroepsgroepen makkelijker maakt om een gesprek over seksuele gezondheid te beginnen. 

Bekijk de seksmythescampagne

Q & A Seksmythes campagne

Wat is het doel van deze campagne?

Met deze campagne willen we een aantal veelvoorkomende misvattingen over seks ontkrachten. We sporen de algemene bevolking aan een ‘reality check’ inzake seks te doen, zich te informeren en te toetsen in welke mate hun verwachtingen realistisch zijn.

We kennen Sensoa als het expertisecentrum voor seksuele gezondheid. Waarom praat Sensoa plots over seksmythes?

Sensoa wil het algemeen publiek informeren en sensibiliseren over seksualiteit en seksuele gezondheid in de brede zin van het woord. We gaan daarbij uit van de definitie van seksuele gezondheid van de Wereldgezondheidsorganisatie. Daarin is seksuele gezondheid meer dan enkel de afwezigheid van ziekte en het voorkomen van risico’s. Het houdt ook mentaal en seksueel welzijn in en behandelt dus ook de aangename kanten van seksualiteit.
Net die seksmythes kunnen een gezonde en aangename beleving van seksualiteit in de weg staan. Seksuologen geven aan dat steeds meer koppels zich zorgen maken over (onrealistische) verwachtingen en nood hebben aan ‘normaliserende’ boodschappen.

Is dit wel belangrijk? Waarom hebben jullie het niet over grotere zaken, zoals hiv? 

We blijven ons nog steeds inzetten voor de strijd tegen soa en hiv en dat is ook dit jaar niet anders. Eén van de mythes heeft specifiek betrekking op mensen met hiv en de houding tegenover mensen met hiv. Daarnaast stond onze aanwezigheid op de Belgian Pride en Antwerp Pride vorig jaar en dit jaar in het teken van de slogan “Haal hiv uit de Kast”, waarbij het stigma rond hiv werd aangekaart. Ook op onze sites, en in onze campagnes gericht op homomannen, acties rond Wereldaidsdag en getuigenissen in de pers staan hiv en soa vaak centraal.

Waarom deze mythes en geen andere? Hoe weten jullie dat mensen hiermee bezig zijn?

De mythes werden geselecteerd na enige studie. Dat deze mythes onder de bevolking leven, blijkt enerzijds uit een grootschalige bevolkingsstudie (Sexpert 2013) en anderzijds uit een bevraging bij professionals (waaronder huisartsen, gynaecologen, seksuologen e.a). Uiteraard is niet iedereen in dezelfde mate bezig met elk van deze zes misvattingen, maar we houden het evenmin op deze zes. De seksmythecampagne is in feite een driejarig project, waarbij we na de vorige editie (2017) dit jaar ons ook richten op specifieke greoepen (jongeren, mensen met hiv, homomannen....). De mythes zijn ook bewust scherp geformuleerd om reacties los te weken bij het publiek. 

Loop je met een dergelijke campagne niet juist het risico bepaalde mythes te bevestigen?

Het grafisch concept toont de eigenlijke mythe slecht leesbaar. Zo wordt de lezer getriggerd om meteen verder te lezen tot de eigenlijke ontkrachting van de mythe. Op onze website zijn de mythes doorstreept, om aan te tonen dat ze “fout” zijn, en geven we onmiddellijk de ontkrachting mee. In de populaire media werken we bovendien met experts, waaronder seksuologen, die de mythes verder weerleggen. 

Loop je met een dergelijke campagne niet juist het risico op bepaalde normen op te leggen?

Neen, we nuanceren en tonnen bewust de 'Fout?!' met een vraagteken om de zaken in vraag te stellen.  Bovendien is er niet één waarheid: in sommige mythes zitten elementen van waarheid. Het is enkel door ze absoluut te stellen dat ze niet langer waar zijn. 

Is de informatie die jullie bieden ook wetenschappelijk onderbouwd?

Uiteraard. Onze informatie is gebaseerd op actueel wetenschappelijk onderzoek. We baseren ons daarbij op een bio-psychosociaal model van seksuele gezondheid, waarbij er oog is voor de medische, psychologische en ook sociale (relationele) aspecten van seksualiteit.