Overslaan en naar de algemene inhoud gaan

U bent hier

Doe gewoon-campagne

Beeld van twee vriendinnen uit de solidariteitscampagne van Sensoa van 2015

Probleem

  • De meeste mensen met hiv willen niet anders behandeld worden. Ze willen dat iedereen gewoon tegen hen doet. 
  • Mensen ‘schrikken’ nog dikwijls als iemand hen vertelt dat hij of zij hiv heeft. 
  • In het geval van hiv zijn er aanwijzingen dat de schrikreactie te maken heeft met angst voor besmetting. 
  • Die angst is irrationeel en deels instinctief. Maar de angst is ook ingegeven door onwetendheid over besmettingswijzes, besmettingsrisico’s, risicogedrag...

Doel

  • Mensen krijgen initiële boodschap dat 'angst' of schrikreactie niet abnormaal is.
  • Mensen wordt aangegeven dat de reactie wel irrationeel is, dat er namelijk geen risico's verbonden zijn aan het omgaan met mensen met hiv.
  • Mensen worden bekrachtigd in hun gewijzigde positieve gedrag/houding tegenover mensen met hiv. 

Methode

  • Verschillende personages ‘vertegenwoordigen’ één van de ‘angsten’ en drukken die uit.
  • Maar elk heeft die ‘angst’ leren plaatsen, heeft daar zijn of haar kennis en besef van de realiteit tegenover geplaatst. 
  • En handelt op een positieve manier naar die kennis.
  • Vijf Nederlandstalige affiches werden intern ontwikkeld (concept, slogan, fotografie), de lay-out gebeurde extern.
  • Eén Engelstalige affiche voor de Afrikaanse gemeenschap werd samen met het Instituut voor Tropische Geneeksunde ontwikkeld.
  • Alle affiches konden gratis aangevraagd worden via de Sensoa Shop 

Evaluatie

  • Via een groepsgesprek met mensen met hiv werd nagegaan hoe zij solidariteit ervaren: als er gewoon tegen hen gedaan wordt, als het gedrag niet wijzigt. 
  • Samen met het Instituut voor Tropische Geneeskunde (ITG) werd een affiche voor de Afrikaanse gemeenschap afgetoetst naar beeld en boodschap. 
  • Dummies van de verschillende campagnebeelden met slogans werden via een electronische enquête gepretest bij verschillende doelgroepen (mensen met hiv, algemeen publiek, homomannen, jongeren …) op begrijpelijkheid, aantrekkelijkheid, attitude en impact.

Partners

De actie liep in samenwerking met het Instituut voor Tropische Geneeskunde (ITG) en werd gesteund door Jo Vandeurzen, Vlaams minister voor Welzijn, Volksgezondheid en Gezin

  • Beeld van een verpleegster uit de solidariteitscampagne van Sensoa van 2015
  • Beeld van twee voetballers uit de solidariteitscampagne van Sensoa van 2015
  • Beeld van twee vriendinnen uit de solidariteitscampagne van Sensoa van 2015
  • Beeld van kinderverzorgster uit de solidariteitscampagne van Sensoa van 2015
  • Beeld van werfleider uit de solidariteitscampagne van Sensoa van 2015
  • Beeld van zwarte man en vrouw uit de solidariteitscampagne van Sensoa van 2015